Miljöbilspremien tillbaka i ny kostym

Övrigt2009-03-10 17:49
Det blev en förlängning av miljöbilspremien, men inte via avdrag på priset. I stället blir det befrielse från fordonsskatt i fem år. Det är ett välkommet besked. Å andra sidan verkar regeringen ha trampat LRF ordentligt på tårna.
Miljöbilspremien var populär och gav resultat. Protesterna lät heller inte vänta på sig när regeringen inte förlängde premien. Omställningen till nya mer miljövänliga fordon riskerade att bromsas in. Nu trycker Allianspartierna i stället på gasen genom att befria nya miljöbilar från fordonsskatt i fem år en miljöbilspremie i ny kostym.
Det är bra att även företag och organisationer får del av detta. Att påverka försäljningen av tjänstefordon är minst lika viktigt som att förändra den privata fordonsparken.
Det är dyrt att köpa ny bil och bränslekostnaderna blir att tyngre. Det är inte de ekonomiskt svagaste som gynnas särskilt av skattebefrielsen. Den gynnar alla nybilsköpare, oavsett hushållsmarginaler. Likväl är det en god komponent för att förnya bilparken. Indirekt är det också en stimulansåtgärd riktad till fordonsindustrin och bilbranschen.
Desto knepigare ter sig konflikten med jord- och skogsbruket. Regeringen vill föra en tillväxtpolitik som stärker företagare och entreprenörer. När nu LRF går i taket över ökade miljöskattebördor och kallar det en krigsförklaring sänder det andra signaler. Ilskan riktars främst mot miljöskattehöjningarna på diesel. Ilskan är förståelig, även om behovet att gå från fossila bränslen till förnyelsebara gäller alla samhällssektorer, inklusive jord- och skogsbruket.
LRF anser sig ha visat för regeringen att dess eget omställningsprogram når miljömålen utan att skattebelastningen behöver öka. Ambitionerna är goda. Centern är av tradition en stark bundsförvant för jord- och skogsbruket. Varför utmanar då regeringen och miljöminister Andreas Carlgren (C) lantbruket så pass hårt?
Både vänster och höger i svensk politik står i dag för höjda miljöskatter. Bördorna skulle snarare bli tyngre med en vänsterregering för jord- och skogsnäringarna. Risken att förlora väljare på den här frågan är liten. Möjligheterna att vinna nya på en skarp klimatpolitik är större. Allianspartierna tar risken att stöta sig med traditionella bundsförvanter.
Är då LRF:s protester helt utan verkan? Nej, ingen vinner på att företagare får sämre marginaler, men miljön vinner på ett ökat användande av förnyelsebara drivmedel. Den ekvationen kräver att regeringen konkretiserar sina löften om skattelättnader i andra former.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om