Miljöminister på offensiven
Ingen svensk regering har haft högre ambitioner eller gjort så mycket på området. Ingen har satsat mer pengar än alliansregeringen. Det tål att reflekteras över.
Den parlamentariska beredningen som nu arbetar med klimatfrågorna kommer sannolikt att landa i förslag om skärpningar i handeln med utsläppsrätter och en kilometerskatt för tung trafik. Höjda koldioxidskatter lär också ingå. Det är åtgärder som bestraffar utsläpp. Centerlöftet från valrörelsen om miljöbilspremie är ett exempel på åtgärder som stimulerar alternativt beteende. Den kommande klimatpropositionen behöver innehålla båda delarna.
Det är ingalunda svårförklarligt varför miljöministern spänner musklerna redan nu. Ska Sverige med kraft kunna driva på klimatpolitiken under EU-ordförandeskapet 2009 så kräver det att man har en offensiv politik nationellt. Den som kräver att EU ska sänka utsläppen med 30 procent, behöver visa att man ambitiöst följer den linjen även på hemmaplan.
Alliansregeringen har en avgörande fördel jämfört med oppositionen, vars handlingsförmåga tydligt belastas av ett förlegat EU-motstånd. Den fyrpartiregering som Andreas Carlgren representerar har inga bekymmer att föra en miljöpolitik som inbegriper en nationell agenda samt en för hela EU-området. Den kan bejaka alla till buds stående medel i klimatpolitiken.
Nyckelorden är Carlgrens ingen i regeringen har en avvikande åsikt. Det betyder att det förutsägbara kritiken om att moderaterna inte är med i miljöfrågor faller.
Socialdemokraterna är dock kritiska. Apropå förutsägbart.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!