Det rödgröna styret vill inte att miljöbilar ska få parkera avgiftsfritt i Nyköpings centrum. Enligt kommunalrådet Johannes Krunegård (MP) bygger beslutet på att vissa dieselbilar klassas som miljöbilar samt att en miljöbil inte alltid är det bästa färdsättet för miljön. Vid senaste fullmäktige fick Centerpartiet därför avslag på sin motion om att utvidga den nuvarande ordningen, där el- och gasbilar får vissa parkeringsförmåner. De rödgröna svävar numera på målet även om den avgiftsbefrielsen.
Krunegård hänvisade till att det finns en parkeringsstrategi. De centrala parkeringsytorna ska bära sina kostnader. Förenklat går detta ut på att ha få nära parkeringsplatser och fler längre bort.
Nyköpingsborna ska läras – eller tuktas, ordvalet är fritt – att cykla eller åka buss till centrum. Den som tar bilen får antingen betala mer än i dag eller räkna med att gå en bit. Ur ett hälsoperspektiv är det svårt att kritisera, men centrumhandeln bör nog vara uppmärksam på utvecklingen.
Vad övriga lokala oppositionen tycker i frågan vet vi inte, tystnaden var total, men här finns i alla fall en skiljelinje mellan de rödgröna och Centern. Tanken med utse miljöbilar är att fordon som håller nere miljöpåverkan ska uppmuntras – och konsumenter som behöver en personbil ska kunna göra ett kostnadseffektivt bra miljöval. Detta är konstruktiv politik. En alltför militant hållning mot personbilstrafik riskerar att slå bakut. Parkeringsavgifter är förstås en detalj, men särskilda miljöbilsparkeringar kan mycket väl bidra till en fordonspark som i allt högre grad ska drivas på förnyelsebart.
Bilen är inte alltid utbytbar mot cykeln. Därför är det synd att motviljan för dieselbilar får de rödgröna i Nyköping att blunda för miljöbilarnas positiva värden.