Mopeden inte bara ett transportmedel

Mopeden har i femtio år varit ett både populärt och bra transportmedel för tonåringar. SNUS har pratat med 16-årige Olle, vars största intresse är mopeder.

Övrigt2002-05-23 19:24
Olle, 16 år, åker moped till skolan dagligen och väldigt ofta på fritiden. Han är noga med att poängtera att för honom så är mopeden mer än bara ett transportmedel.
Mitt mopedintresse har även socialt betytt mycket för mig. Jag har kommit i kontakt med likasinnade och därmed fått många nya vänner, berättar han. När Olle åker på fritiden är det oftast i gäng bestående av fyra-sju kompisar.
Att vara mopedintresserad är inte helt kostnadsfritt. För det första så måste man ju köpa en moped. Olles moped är en Puch Dakota från åttiotalet som kostade honom närmare 7 000 kronor.
Sedan tillkommer det utgifter för bensin och diverse reservdelar. Totalt blir det ungefär 50 kronor i veckan, men det är det värt, tycker Olle.
De flesta som har moped har någon gång trimmat den. Då blir mopeden oftast starkare och snabbare.
Det finns lagligt trim, så kallad effektrök, men i stort sett allt trim är olagligt.
Om man har trimmat mopeden så att den går i över 50 km/h så blir det ett ärende för en åklagare. Om mopeden är trimmad så att den går under 50 km/h så är straffet böter på 1 200 kronor. Det försvårar även när man ska ta körkort, man kan till exempel få nekat körkortstillstånd när man ska börja övningsköra, säger Ruben Börjesson, trafikpolis inom Nyköpingsgruppen i Sörmland. Personer som kör moped innan de fyllt femton år och andra typer av olovlig körning utgör inget större problem här i Nyköping.
Men det går i perioder. I Eskilstuna är det ett stort problem idag, men här i Nyköping förekommer det inte i någon större utsträckning, berättar Ruben Börjesson. Ruben tror att de flesta som åker moped vet vilka trafikregler som gäller. Men det finns en regel som få vet om. Det är att om en 15-åring eller äldre skjutsar en person som är yngre än 15 år och då den yngre personen inte har hjälm, så är det den som skjutsar som står ansvarig och är tvungen att betala böter.
Rolf Andersson, ägare av Cottons cykel och motor i Nyköping, har märkt ett ökat mopedintresse och försäljningen går bra. Det har varit ett rejält uppsving den senaste tiden, berättar han och tror att EU-mopeden har bidragit till det.

Fotnot: Olle heter egentligen något annat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om