Mot Dakar med ny lack och fjädring

Nyköpingsveteranen Bosse Hotton Hansson fortsätter att streta mot sin andra Dakarstart. När nu anmälan är gjord, de flesta sponsorerna är injagade och cykeln är lackad med exakt svenska flaggans färger så handlar mycket om att få till den perfekta fjädringen.

Övrigt2006-06-18 16:10
Hotton har hämtat sig sedan skadan han råkade ut för i den maratonlånga finländska endurotävlingen i snö mellan Helsingfors och Jyväskylä på vårkanten.
Det tog några veckor innan man återhämtade sig, men nu är det inga problem alls, säger Hotton.
I helgen har han tävlat i Arvidsjaur.
Det är en riktigt fin tävling nu när myggen inte har tagit över ännu; 100 mil åt samma håll, förklarar Hotton som dock var tvungen att bryta tävlingen redan efter fyra varv.
Jag halkade på en stång så kylarslangen gick sönder.
Just att sitta mycket på motorcykel är något som han annars prioriterar innan konditionsträningen kommer i gång på allvar i september då det är handlar om fyspass sex gånger i veckan.
Det är så viktigt att härda kroppen med många timmar på cykeln och jag vill köra så mycket som möjligt med Dakarhojen.

En av anledningarna till det är att fjädringen på den bastanta KTM-cykeln inte alls var bra sist i Dakar.
Det var alldeles för svampigt. Man vill ju inte gunga av och slå halvt ihjäl sig, skrattar Hotton.
Men att få till en distinkt fjädring som passar exakt för Hottons vikt och körstil kan ta tid.
Jag testar på grusvägar och får se om jag hittar något sandtag som man kan köra lite i.
Man måste tåla både en och annan motgång. Vägen till Dakar i januari är inte direkt rak och smidig ens nu i lugnet på den första sommarmånaden. När Hotton skulle ta ut den nylackerade skönheten behagade tämligen snart topplockspackningen ge sig.
Det är reservmotorn som åkte direkt från Dubai till Dakarrallyt sist. Märkligt. Men tur att det inte hände mitt i öknen.
Han går och är lite nervös
i dagarna.
Arrangören har fått in för många anmälningar och man har fått ett meddelande att de har rätt att göra gallringar.
I fjol fanns plötsligt inte Pål-Anders (Ullevålsäter, norsk toppförare som Hotton kamperade med sist) med i den första startlistan. Allt kan hända.

Det vore en jättesmäll om det händer mig men man hoppas ju att det ska räcka att ha hamnat på bästa halvan en gång förut. Pål-Anders säger att svenskar alltid brukar komma med, så man får hoppas på det.
För nu har Hotton cykeln klar, lackad enligt de svenska färgerna.
Och jag har kollat vilka kulörnummer som gäller, så det ska vara exakt.
Han är nöjd med resultatet som även gör att han kommer att synas.
När det gäller att titta på detaljer har Hotton fått tag i en burk med ett märkligt innehåll.
Babianarselmedel, säger han belåtet och halar fram en udda burk.
Det handlar förstås om att inte skava bort allt skinn i baken under dagsetapperna i öknen.
Problemet är att ingen vågar testa den, garvar Hotton varpå undertecknad förvisso lockad till sist tackade nej att bli försöksapa på Vätternrundan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om