Motionen är lagd av Johan Schenström (M), men jag hoppas inte att det är därför som den rödgröna majoriteten vill avslå.
Det är sällan man kan se ett svar som vill vara så positiv till idén, men så uppenbart bara osar av ”vi vill inte genomföra det, det blir så mycket att hålla reda på”. I tjänstemannasvaret är detta ännu mer tydligt. Passagerarens situation berörs flyktigt. Kommunens eget och, i viss mån, busschaufförens perspektiv får råda.
Att en människa ska kunna röra sig tryggt i stan även efter mörkrets inbrott är ett viktigt mål för en växande stad. Platser som betraktas som osäkra byggs om, belysning förbättras och buskage röjs undan. Det gör att en kommun som Nyköping kan växa med självförtroende.
Den som går ensam hem i natten kan känna sig otrygg. Att ta nattbussen är inte detsamma som tryggt heller. Allt beror på vilka som åker samtidigt, vem man är och vad som hänt under kvällen.
Människor upplever miljöer olika.
Nattstopp är en åtgärd för att den som känner sig orolig ska kunna hoppa av ensam, närmare hemmet än ordinarie hållplatsen. I Kalmar har detta ökat känslan av trygghet. Det tycker majoriteten i Nyköpings kommun är ”glädjande”, men påpekar att det är relativt få som använt möjligheten när den funnits i Kalmar. Men dessa räknas alltså inte? Trots att tryggheten ökat?
Medborgaren försvinner så lätt när byråkratin tittar på sig själv. Ansvarstagande politiker behöver ge svar på frågan varför medborgaren som känner sig otrygg inte behöver den här tjänsten. Det är möjligt att kostnaderna blir väldigt höga, men det vet vi inte.
Ur ett medborgarperspektiv är det jämförelsevis svaga svar att kommunen måste kompletteringsutbilda chaufförer eller att bussarna måste byggas om.
Ett argument som har någon form av styrka är risken för bristande säkerhet vid spontana stopp. Fast i Kalmar, en större tätort än Nyköping, gick det tydligen att lösa – och projektet fick grönt ljus.
Nä du, det blir inga extrastopp här inte
I dag ska kommunstyrelsen i Nyköping ta ställning till om möjligheten till Nattstopp ska införas i tätortens busstrafik. I motionssvaret lämnar majoritetens politiker en lång rad med argument för hur jobbigt det vore att behöva stanna extra.In i mörkret försvinner medborgarperspektivet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!