Något för Sörmlandsbänken
Det finns dock en grundförutsättning som måste uppfyllas innan den här diskussionen överhuvudtaget äger sin vikt. Det krävs ett ja från regeringen till höghastighetsbanan mot kontinenten och därmed ett ja till Ostlänken. Hittills har regeringen och särskilt finansminister Anders Borg varit ytterst svårflirtade. Det statsfinansiella läget påverkar spelar naturligtvis också in. Men ska det bli en Ostlänk så krävs det ett intensivt politiskt lobbyarbete, så nära Rosenbad som möjligt. Här är det alltså läge för ledamöterna på Sörmlandsbänken att ta i ordentligt, särskilt Alliansföreträdarna.
Visserligen pågår ett lobbyarbete från många håll, kommuner, handelskammare och regioner och jodå även våra riksdagsledamöter. Men om det inte ska bli så att höghastighetsbanan skjuts på framtiden måste det sannolikt till ett extraordinärt påverkansarbete. Ska Ostlänken bli verklighet, bör det vara ett ärende som regeringsföreträdare alltid stöter på i mötet med våra lokala företrädare i riksdagen.
En annan riksfråga med Nyköpingskoppling är omorganisationen av länsrätterna. Det innebär att länsrätten i Nyköping ska samordnas med Östergötland. Vilken stad tror ni får stryka på foten? Länsrätten i Nyköping blir kvar tills ombyggnationerna i Linköping är klara. I dessa sammanslagningar är det de medelstora städerna som förlorar och den största orten tar hem spelet. Men detta är ingen naturlag. Länsrätterna kan lika gärna centraliseras till residensstaden Nyköping som till residensstaden Linköping. Detta bör också kunna vara intressant att verka för från Sörmlandsbänkens sida. Ta fajten för Nyköping!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!