NÀr de lösa bolinerna gÄr av blir fallet djupt

Övrigt2012-06-02 05:00

Den svenska skolan Àr en vÀlpiskad samhÀllsinstitution, debatten ger intryck av att varken elever, förÀldrar eller lÀrare Àr nöjda. Nu kablas kÀftsmÀllar frÄn Skolinspektionen ut i stora rubriker efter att myndigheten presenterat sin Ärliga skolgranskning.

För-, grund-, och gymnasieskolorna mÄste skÀrpa sig ordentligt, Àr kontentan. Undervisningen anpassas inte till eleverna, förÀldrar och barn fÄr inte tillrÀcklig information och kunskapsutvecklingen utvÀrderas inte. Ambitionerna Àr sÄ lÄga att eleverna blir uttrÄkade, har Skolinspektionen kommit fram till.

Det verkar inte vara ett enda rÀtt i klassrummen. Men den som öppnat rapporten vet att den bygger pÄ kontroller i omrÄden dÀr Skolinspektionen kalkylerat att problemen Àr stora. Resultaten Àr inte representativa och kan inte generaliseras till hela landet.

Trots det. 12 procent av niorna kom inte in pÄ ett nationellt gymnasieprogram förra Äret och andelen har ökat stadigt de senaste Ären. I vissa skolor kvalificerar sig inte tvÄ av tre elever till gymnasiet. Det Àr de skolorna som bör ta Skolinspektionens rapport pÄ störst allvar.

MÄnga av problemen som radas upp har vi hört förut. Intressant Àr dock att mÄnga lÀrare inte tror att elever kan eller vill lÀra. Kraven blir sÄ lÄga att eleverna tröttnar, samtidigt som kunskapsnivÄn sÀnks under de nationella kriterierna.

Det Ă€r inte bara lĂ€rarnas fel – en del kommunpolitiker har som mĂ„l att endast 80 procent ska fĂ„ fullstĂ€ndiga betyg. Helt orimligt, sĂ€ger Skolinspektionens chef Ann-Marie Begler, och pĂ„pekar att alla elever har rĂ€tt att nĂ„ godkĂ€nt enligt lagen (SR Ekot 1/6).

Hoppets lÄga verkar vara svag i de skolor dÀr elever presterar sÀmre. Ansvaret ligger pÄ sÄvÀl lÀrare och rektorer som huvudmÀn i form av kommuner eller fria verksamheter.

Skoldebatten kretsar kring lÀraryrkets lÄga status, sjunkande betyg och segregation. Att det har blivit en sjÀlvuppfyllande profetia bevisas av att förvÀntningar pÄ elevernas ambitioner och kapacitet saknas i de sÄ kallade riskomrÄdena.

HÀr krÀvs en klimatförÀndring. Det Àr dags att höja förvÀntningarna pÄ eleverna, uppmuntra till lÀrande och inse att ungdomar vill och mÄr bra av att göra framsteg. Allt annat Àr ett svek mot individen. Och i förlÀngningen en stor förlust för samhÀllet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om