När vindarna viskar ditt namn

Under vecka lyser Melodifestivalen upp Nyköping. Det är en glädje för stunden, inte minst för den lokala besöksnäringen. Däremot är det långsiktigt svårare att peka på några enorma effekter.

Övrigt2012-03-01 05:00

En klassisk schlager är evig, men de flesta bidrag är lika kortlivade som låten i sig. Så är det med Melodifestivalen. En dag är Nyköping dit vindarna bär – fångad i en dröm av gyllene skor, chapeau claque och kaviar. När tonerna klingar ut efter dansen i neon är festen över. 2007 arrangerade Nyköpings kommun Andra chansen för första gången. Om vi får tro politikerna var det en hejdundrande succé. Och det var det och är det, för stunden. Just nu.
Detta är, precis som kommunalrådet Urban Granström säger (SN 28/2), ett av de största nöjesarrangemangen i landet – när det händer. Intresset ljuger inte. Däremot bör man vara sunt skeptisk till dess mer långsiktiga effekter. Det är betydligt svårare än man tror att bli Popular.
Hur många av dina bekanta som inte bor i Nyköping har i efterhand talat väl om din hemort med utgångspunkt i den fantastiska festivalen 2007? Minns du själv att Örnsköldsvik och Karlskrona arrangerade för något år sedan? Var det som ett möte någonstans mellan Dover–Calais?
Kanske. Kanske inte.
Vi får inte glömma att kommunen med arrangemanget också ser till att öka beläggningen på den egna arenan Rosvalla. Risken är att det då klingar falskt när kommunen i ena andetaget ställer in ett nyårsfyrverkeri i brist på pengar, för att i nästa glatt punga ut skattemiljoner på ett tv-program.
Är det det här vi kallar PR?
Jo, att bygga kommunala varumärken är klokt – så länge man vet vad man vill och exakt vad man vill ha. Det finns många uppfattningar om hur det görs bäst, men att det kostar pengar att synas på rätt sätt är givet. Det är heller ingen tvekan om att orten Nyköping exponeras i breda grupper genom Melodifestivalen, lokalt och nationellt. Det förmedlar en bild av att: här händer det något! Boogaloo, dansa rock’n’rolla.
Men det är ingen quick fix. Det är inte en slump att företagarna likväl är mer nöjda med klimatet i Trosa än i Nyköping. Enstaka jippon kan aldrig ersätta kvalitetskraven på en genomtänkt vardag – ett näringsliv med bärkraft, noggranna och målmedvetna politiker, skola och omsorg samt en konstruktivt serviceinriktad kommunal byråkrati. Dag efter dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om