Nyköpings kommun har anlitat PR-byrån Nordic brand reality i drygt tio år för marknadsföringstjänster. SN:s granskning har dock visat att de har anlitats mer än vad någon på kommunen kände till samt att även annat än tjänster har köpts in utan upphandling. Den som har varit drivande i att anlita PR-byrån är Nyköpings kommuns kommunikationschef Palaemona Mörner, som har varit god vän med en av PR-byråns grundare.
Men det är alltså inte bara Nyköpings kommun som har anlitat byrån. Palaemona Mörner har även rekommenderat byrån till Nyköpingsregionen, det delvis kommunägda bolaget som ska marknadsföra Nyköping och Oxelösund mot företag och som tidigare hette Onyx.
– Tipset kom från Nyköpings kommun, från kommunikationschefen. Vi testade dem och hade några möten. De är duktiga, sen att Nyköpings kommun har missat i upphandlingen är en annan sak. Vi skulle inte ha dem kvar om de inte var duktiga, säger Hans Rainer.
Sedan 2014 har bolaget Nyköpingsregionen betalat cirka en miljon kronor till PR-byrån. Bland annat betalades 162 000 kronor för att utveckla nya hemsidan 2015 och året innan 216 000 kronor för att utveckla ett kommunikativt koncept. Ingen upphandling gjordes.
► Läs mer:Alla delar i SN:s granskning av Bo i Nyköping-kampanjen
– Vi ägs delvis av näringslivet och lyder inte under lagen om offentlig upphandling, förklarar Hans Rainer.
De företag som använder sig av upphandling gör det för att hitta det mest förmånliga anbudet.
– Vi konkurrensutsätter i de flesta fall, men vi gjorde bedömningen att de hade kompetensen. De har hjälpt oss att ta fram hela vår grafiska profil. Men vi har inga uppdrag på löpande räkning. Allt som de gör tar vi in offerter på.