Nedmonteringen av Kunskapssverige

Övrigt2009-05-03 23:15
Svenska elever lär sig allt mindre på språklektionerna, trots att de behöver språkkunskaperna mer än någonsin. De nya studenterna på universiteten kan i dag så lite språk att första terminen får ägnas åt högstadieundervisning. Andra terminen får delvis ägnas åt det studenterna borde ha lärt sig på gymnasiet.
Denna skrämmande bild av skolans resultat ges i den ny undersökning, som bygger på intervjuer med universitetslärare i språk.
Sverige som kunskapsnation hotas av den socialdemokratiska utbildningspolitiken som sätter kvantitet före kvalitet. Från 1989 till 1998 har antalet studenter vid universitet och högskolor ökat med 86 procent, medan antalet lärare under samma period bara steg med 16 procent. Antalet förvarade elever i högskolan och antalet utexaminerade elever har stått i fokus i stället för vad de faktiskt lärt sig.
Ökningen av platserna inom högskolan har framför allt varit ett sätt för socialdemokraterna att försöka dölja misslyckande med den höga arbetslösheten.
Verklig kunskap och undervisning har därför systematiskt nedprioriterats. Sverige behöver en ny regering, om så bara för att stoppa denna nedmontering av Sverige som kunskapsnation. Vi har inte råd med det slöseri med mänskliga och ekonomiska resurser som den s-märkta skolpolitiken leder till.
Östen Eriksson
kristdemokrat
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om