Nedslitna däck är stor fara i trafiken

Slarv med däck kan kosta liv och pengar. På Trosa däckmarknad får man ibland in bilar där däcken riskerar att sprängas av slitaget.

Övrigt2002-04-29 22:29
Det har varit bråda dagar på däckmarknaden den senaste tiden. En del kunder vill ha hjälp med att lyfta av sina dubbdäck, andra piffar upp bilen genom att sätta på lättmetallfälgarna.
De flesta byten sker rutinmässigt men då och då händer något som gör att personalen undrar över hur bilägaren egentligen tänker.
För ett par veckor sedan bogserades en bil till däckmarknaden. Den hade fått punktering på motorvägen vid Sillekrog. Ett bakdäck exploderade för att det var så nedkört. Däckets slitbana var sedan länge försvunnen och endast undergummit återstod.
Det är som en mördare som är ute och åker. Med såna däck riskerar man inte bara sitt eget utan också medtrafikanternas liv och lem, säker Lasse Kraft, på Trosa däckmarknad.
Bilens däck har inte blivit så dåliga över en natt, enligt Lasse Kraft.
Från att däcken är olagliga att köra på till hur de ser ut nu tar det cirka 1 000 mil. Tack och lov händer det rätt sällan att vi stöter på så dåliga däck, men det händer då och då, säger han.
Lasse Kraft menar att det är dags att polisen tar tag i däcksyndarna ordentligt. Han undrar om prioriteringen alltid är det rätta.
Att köra tio kilometer i timmen för fort är ju ingen fara om man jämför med faran av att köra med slitna däck, säger han.
Enligt Jörgen Ingårda, på trafikpolisen i Sörmland, kontrolleras däck dagligen. Men några särskilda kontroller görs inte. Däcken ses över i samband med andra tester. Alla bilister sköter sig inte.
Vi får ofta påpeka däckens kondition för föraren, säger han.
Någon dramatisk ökning av bilar med dåliga däck har Jörgen Ingårda inte märkt av. En del bilister är slarviga och vissa väldigt slarviga. Det har hänt att han träffat på bilförare med så slitna däck på bilen att han gett dem omedelbart körförbud.
Har man väldigt nedkörda däck kan man bli misstänkt för vårdslöshet i trafik.
Händer det en olycka och vi ser att däcken på bilen är i dålig kondition kan det bli fråga om det, säger Jörgen Ingårda.
Fredrik Gustavsson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om