Ny Ostlänkskalkyl

Snabbjärnvägen Ostlänken skulle ge nyttoeffekter på runt 22 miljarder kronor. Det i sin tur betyder att länken själv skulle kunna bära en investeringskostnad på runt 15 miljarder kronor.

Övrigt2006-12-14 23:43
Det är statliga Banverket som gjort en ny beräkning av vilka samhällsekonomiska effekter Ostlänken, snabbjärnvägsprojektet mellan Järna och Linköping via Nyköping/Skavsta, ger.
Det här är en uppdaterad beräkning. Nu har vi ett verktyg som verkar mer rimligt, säger Tomas Köhler, projektledare för Ostlänken på Banverket.
Den kalkyl som togs fram för fyra år sedan hade allt för stora brister. Därför har Banverkets huvudkontoret gjort en ny. Men även i den nya beräkningen påpekas att det finns stora osäkerhetsfaktorer.
Hur stor ökning av antalet resenärer Skavsta flygplats kommer att ha i framtiden gör det svårt att beräkna hur många passagerare som kommer att resa med Ostlänken. Götalandsbanans (mellan Jönköping och Göteborg) eventuella utbyggnad är en annan faktor som behöver analyseras mer.
Sedan är det också sådant som trafikeringskostnader och trafikupplägg, säger Köhler.
En utbyggd snabbjärnväg mellan Järna och Linköping kommer att ge störst intäkter på nationella, alltså längre, tjänsteresor. Störst ökning i antalet passagerare beräknas på sträckorna Linköping, Norrköping och Nyköping upp till Stockholm. En bättre banstandard på denna sträcka kommer att ge tidsvinster på uppemot 45 minuter.
Men i analysen finns inte med vad Ostlänken kommer att kosta att bygga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om