Ny taktik och nya bromsar ska ge seger i Pikes Peak
Första året vann han, ifjol krånglade bromsarna och han fick ge sig i guldstriden. I år satsar Anders Nilsson, SMK Nyköping, på att vinna backtävlingen i Pikes Peak, Colorado, med ny taktik och nya bromsar.
Det är den atmosfären i USA som för tredje året i rad lockar nyköpingsföraren Anders Nilsson över Atlanten till den stora backtävlingen i Pikes Peak, Colorado. För tre år sedan slutade premiärtävlingen med guld. Förra året krånglade bromsarna och Anders kunde inte köra som han ville, men kom ändå tvåa.
I år satsar han på en ny seger och det med nytt team, nya bromsar och ny burkslav.
Tom Grindberg kunde inte hänga med i år, så Magnus Eriksson från Nyköping hänger med istället, berättar Anders Nilsson.
Nytt för i år är även taktiken. Tidigare år har Anders vunnit kvalet och sedan fått starta i par med kval-tvåan i finalen. Då har det blivit ett tätt lopp uppför berget och Anders har inte riktigt kunnat köra som han ville. Det är snabbast tid på de 2,5 milen med 2000 meter stigning som räknas.
I år ska vi lägga oss i kvalet så att vi kommer trea, fyra ungefär och sedan ska jag vinna starten i finalen och få fritt spår så jag köra precis som jag själv vill uppför.
Förutom att 165 kurvor varav hälften är hårnåls-liknande ska klaras av, så gäller det också att vänja sig vid den tunna luften. Målet ligger på 4 300 meters höjd.
Det är fantastiskt att komma upp ovanför molnen, men man får ingen luft där uppe och första gången man kommer upp mår man illa.
För att hinna vänja sig vid klimatet och träna på den höga höjden åker Anders och Magnus över till Colorado en dryg vecka innan tävlingen. Midsommar, sill och nubbe skippas för en grusväg på ett berg i Colorado Springs. Bara för att lördagen den 29 juni kunna bemästra motorcykeln, bestiga berget och besegra konkurrenterna i världens största backracingtävling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!