Nya lågprisbutikerna startar inga priskrig

Fler lågprisbutiker leder till lägre livsmedelspriser för konsumenterna i alla fall till en början. Men några direkta priskrig kommer inte att bryta ut, även om exempelvis Ica Kvantum sänkt priserna på över 3 000 artiklar inför lågprisbutikerna Willys och Lidls ankomst till Nyköping.

Övrigt2003-04-06 23:14
Andelen lågprisbutiker i Sverige är fortfarande låg i förhållande till andra länder, men de börjar dyka upp mer och mer. Nyligen köptes matbutiken Rätt Pris i Nyköping av Axfoodkedjan och blev Willys, Axfoods lågpriskoncept, och senare i år öppnar den tyska lågpriskedjan Lidl sin matvarubutik.
I Oxelösund får Sundahallen en så kallad lågprisbutik i butiken, när Sundahallen inlett ett samarbete med Bergendahlsgruppen.

Enligt Konkurrensverket utövar lågprisbutikerna ett pristryck på övriga butiker i närområdet och sänker priserna på livsmedel för konsumenterna. Men det är först med Lidl som Sverige får sin första riktigt extrema lågprisbutik, menar Nils Bohlin på Handelns utredningsinstitut.
Fast det är å andra sidan ingen fullsortimentsbutik och det är bland annat därför som de kan ha så låga priser.
En Lidl-butik har färre än 1 000 artiklar, medan en normal livsmedelsbutik brukar ha ett sortiment där flera tusen artiklar ingår.
Handlare Bernt Karlsson, Ica Kvantum i Nyköping, är inte bekymrad över utvecklingen med lågprisbutiker.

Jag är absolut inte orolig, men medveten om att konkurrensen hårdnar. Vi har våra kunder som uppskattar att handla allt i en butik. Handlar du i en extrem lågprisbutik kan du inte handla allt på ett ställe.
Inte heller på Coop Forum i Nyköping är man speciellt oroade över lågprisbutikernas intåg.

Vi har inte märkt något av Willys etablering än, men man ska komma ihåg att Willys inte är någon nyetablering, utan de tog över en befintlig livsmedelsaffär, säger Lennart Billhammar, stormarknadschef på Coop Forum.
Nils Bohlin tror att matpriserna överlag sänks när lågprisbutikerna etablerar sig, men han tror inte att något priskrig bryter ut.
Butikerna kommer nog känna på varandra och stormarknaderna kanske sänker priserna på en del varor. Men de kommer nog att använda andra medel än pris för att konkurrera, som att poängtera att de har bättre service, bredare sortiment och kanske bättre öppettider.

På Ica Kvantum har man dock sänkt priserna på över 3 000 artiklar inför lågprisbutikernas ankomster, berättar Bernt Karlsson.
Det blir mer och mer prisfixerat, men vi tävlar inte om priset i första hand. Vi framhåller våra fördelar, vi har exempelvis över 20 000 artiklar i vårt sortiment. Vi har manuella diskar och bakar vårt eget bröd.
Det som Nils Bohlin anser vara den största fördelen med att lågprisbutiker etablerar sig för konsumenterna är att de ges större valmöjligheter. Några direkta nackdelar kan Nils Bohlin inte se.

Men visst, i vissa fall kan det ju leda till att mindre lokala butiker slås ut och då drabbas vissa personer som kanske handlade i den butiken som försvann.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om