Nya tillstånd krävs när Skavsta växer

Skavsta expanderar. Med nya flyglinjer räknar man med upp till 1,8 miljoner passagerare redan i år och om tio år tror man att 5-miljonerstrecket passeras. Det är anledningen till att flygplatsen nu ska söka nytt miljötillstånd.

Övrigt2005-03-09 23:34
Ökningen av passagerare är en indikation på att tillståndet behöver omprövas, att det är lite ålderstiget, säger Anders Jansson, enhetschef för miljöenheten på länsstyrelsen.
Skavsta flygplats fick sitt miljötillstånd 1995. I detta regleras antalet landningar och starter till maximalt 55 000, vilket inkluderar charterflyg och linjeflyg samt övrig trafik. I dagsläget, med de nya linjerna till Riga, Düsseldorf, Barcelona, Helsingfors/Boston och Pakistan/London/Oslo kommer man upp i sammanlagt cirka 35 000 flygplanslandningar och starter på Skavsta.
Samtidigt förväntas antalet passagerare gå upp mot 1,8 miljoner redan i år. I tillståndet från 1995 räknar man med cirka 1,5 miljoner passagerare.
Antalet passagerare är inte ett villkor i tillståndet, men det är en del av beslutet. Man ska
i huvudsak hålla sig till vad som angavs i tillståndsansökan, därför vill vi att Skavsta omprövar sitt tillstånd, säger Anders Jansson.

Enligt Joakim Lindholm, operativ chef på Skavsta, finns ingen risk att flygplatsen överskrider något av de miljövillkor som finns i nuvarande tillstånd. Inte ens med ett kraftigt ökande passagerarantal. Om däremot antalet flygrörelser hade överskridit de tillåtna 55 000, hade det varit att betrakta som ett miljöbrott.
Utvecklingen av flygplanen de senaste tio åren har inneburit att allt fler passagerare ryms och att planen bullrar mindre och drar mindre bränsle.
I dag är bullret från flygplatsen inte i närheten av det vi har tillstånd för. Men vi vill självklart justera tillståndet så att det motsvarar dagens flygtrafik, säger Lindholm.
Ökningen av passagerare beror på billigare biljetter, som
i sin tur innebär att planen måste ha högre beläggning för att få lönsamhet. Inom en tioårsperiod förutspår Lindholm att Skavsta har fem miljoner passagerare och en ökning i antalet flygplanslandningar och starter till 75 000.
Miljöprövningen kommer att hamna på Miljödomstolens bord. Enligt en preliminär tidplan ska en miljökonsekvensbeskrivning och teknisk beskrivning tas fram till juni i år. Förhoppningen är att tillståndet kan vara klart i september 2006.
Vi jobbar för fullt nu och har anlitat miljökonsulter för att hjälpa oss, säger Lindholm.
I en kommande prövning gör man nya bullerutredningar, tittar på rening av dagvatten, avisning av landningsbanor och flygplan, samt avloppsvatten och trafik till och från flygplatsen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om