Nyköping riskerar att bli utan sjömack

Kommunens mål att växa med 700 invånare årligen ställer till det för andra näringar. När Västra hamnsidan blir bostadsområde tvingas sjömacken stänga av säkerhetsskäl. – Kunderna är redan fly förbannade, säger sjömackens ägare Jimmy Jansson.

Om inte kommunen lyckas ordna fram en ny placering för Nyköpings sjömack, kommer båtfolket vara hänvisade till sjömackar på andra orter från och med nästa sommar.

Om inte kommunen lyckas ordna fram en ny placering för Nyköpings sjömack, kommer båtfolket vara hänvisade till sjömackar på andra orter från och med nästa sommar.

Foto:

Övrigt2018-01-19 06:00

Femhundra nya bostäder planeras i området Västra hamnsidan mellan silon och småbåtshamnen vid Restaurangskolan. Detaljplanen för området beräknas vinna laga kraft nästa vår och kommunen har nu flaggat för att sjömacken måste flytta. Men Jimmy Jansson har inte blivit erbjuden någon ny plats ännu.

– Vi blev uppsagda till årsskiftet men fick sedan klartecken att driva macken ytterligare en sommar, säger Jimmy Jansson som presenterat olika förslag för kommunen utan att få någon direkt respons som han uppfattar det.

Ett av förslagen är att flytta sjömacken till Nyköpings båtvarv vid Brandholmen. Det alternativet har räddningstjänsten avfärdat pågrund av brandsäkerhetsskäl. Området vid varvet ska dessutom förtätas. Jimmy Jansson har även föreslagit en kombinerad bil- och båtmack på Arnösidan, men förslaget har inte fått någon respons.

Hans Welff är markförvaltare på samhällsbyggnadskontorets mark- och exploateringsavdelning. Han medger att en ny placering för sjömacken är en svår nöt att knäcka.

[fakta nr="1"]

Genom åren har miljö- och säkerhetskraven skärpts och i dag ser kommunen gärna att bensinstationerna ligger utanför de mest tätbebyggda bostadsområdena. Därför är varken Västra hamnsidan eller Arnö i höjd med småbåtshamnen vid Rosenhill något alternativ. Att Stadsfjärden är grund, och på sina ställen bara har ett djup på en meter, ställer också till problem.

– Tanken att ha en mack på Arnö är god, men det måste i så fall vara längre ut. I detaljplanen finns möjlighet att upprätta en Marina vid Karlslund men det är inte klart ännu. Längs stadsfjärden är det väldigt grunt. Teoretiskt skulle man kunna bygga en sjömack vid gästhamnen då det inte finns några bostäder i området. Men vi kommer att behöva knåda de här frågorna, säger Hans Welff som har för avsikt att bjuda in Jimmy Jansson och andra intressenter inom båtnäringen för att få input i beslutsprocessen.

Jimmy Jansson har drivit sjömacken i 13 år och han tycker att samarbetet med kommunen genom åren varit sådär. Nyköpings kommun äger bryggorna runt sjömacken i Nyköping och själva macken står på mark som arrenderas av Nyköpings varv. Han tycker att kommunen har krånglat från första dagen och att alla förslag han kommit med dissats.

– Varje gång jag kommit med ett förslag som kan utveckla verksamheten har jag fått till svar att det inte går för att det ska byggas bostäder. Jag har hört det tio gånger säkert, säger han.

Sjömacken slår igen den 15 augusti och efter det datumet står alltså Nyköping utan sjömack. Jimmy Jansson säger dock att han är villig att driva verksamheten vidare.

– Både jag och bensinleverantören är redo att driva macken vidare, men då måste vi ha besked snart.

Få sjömackar kvar längs kusten

Oxelösund, Trosa, Nyköping och Nävekvarn har sjömackar i dagsläget.

Norröver ligger nästa sjömack i Nynäshamn och söderut är det Arkösund som gäller

De senaste åren har flera sjömackar på ostkusten tvingats stänga. Sjömackarna säljer för lite bensin för att vara intressanta som fullservicestationer för de stora bensinbolagen. Marginalerna läggs då på bränslepriset som blir betydligt högre för båtägare än för bilisterna.

Nyköpings sjömack stängs på grund av säkerhetsskäl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!