Nyköpingspendlare prioriteras inte
Senare morgontåg och få avgångar. Tågresenärerna som åker från Stockholm till Nyköping varje dag prioriteras varken av SJ eller Nyköpings kommun. I går drabbades resenärerna dessutom av en halvtimmes försening i morgontrafiken.
Enligt henne är trafiksäkerhetsreglerna strikta och i normalfallet finns en jour som ersätter sjuk personal eller personal som inte fått tillräcklig vila.
Ofta märker man inte av det som kund, men den här gången klarade vi inte av det, säger hon.
Följden blev att Stockholmståget ankom Nyköping en halvtimme senare än vanligt. Även den nya hösttidtabellen, som SN tidigare skrivit om, gör att pendlare från Stockholm nu får finna sig i att morgontåget anländer en kvart senare till Nyköping.
Enligt Jan Kyrk, regionansvarig för öst och norr på SJ, är det stora bekymret att banan mellan Stockholm och Nyköping är enkelspårig. Det i kombination med att trycket är högt på att få köra in tåg till Stockholm, gör att resenärer som ska i motsatta riktningen får stå tillbaka.
Tegelbacken byggdes ut och man gjorde en del åtgärder vid Årstabron men det har inte blivit så stor effekt av det, säger han.
Tidigare avgångar mot Nyköping är inte heller aktuella, eftersom det enligt Jan Kyrk är för få resenärer så dags.
Det man kan konstatera är att de flesta reser från Nyköping till Stockholm. Det är ingen tvekan om att vi tvingas prioritera dem, säger Jan Kyrk.
Även i Nyköpings kommun är det pendlarna från Nyköping till Stockholm som man i första hand arbetar för.
Det är fler som arbetspendlar till Stockholm och dessutom är de bosatta här i kommunen, säger Lars Granath, kontaktman för frågor om kollektivtrafik i Nyköpings kommun.
Under varje höst förs diskussioner mellan SJ, berörda kommuner och pendlarföreningar om hur tidtabellen från juni nästa år ska se ut.
I första hand utgår vi från det behov vi har i arbetspendling till Stockholm. Men under årens lopp har kommunen även prioriterat inpendlare. De som börjar pendla hit kan vara potentiella inflyttare om det finns bra förbindelser, säger Granath.
Tidigare hade Nyköpings kommun ett avtal med SJ om subventionerade priser på biljetter för tågpendlare. Det finns inte längre.
Vi försöker jobba på andra sätt, vi vill ha en långsiktig överenskommelse med SJ så att tidtabellen inte ändras varje år. Vi vill att man ska kunna komma till sitt arbete i normal tid, säger Lars Granath.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!