Nyköpingsreklam i flygstolsfickor dröjer

Tre månader har gått sedan avtalet mellan Nyköpings kommun och flygbolaget Ryanair slöts. Trots det finns det fortfarande inget material om Nyköping i stolsfickorna på flygplanen.

Övrigt2003-07-02 18:06
Hittills har kommunen ordnat en länk på Ryanairs hemsida till den hemsida som presenterar Nyköping för besökare. Namnet Nyköping finns även med i all annonsering som Ryanair gör i Sverige och på planen står stadens namn. Dessutom är två turistvärdinnor stationerade på Skavsta. De delar ut information om Nyköping och försöker locka turister in till centrum. Även de som flyger från Skavsta får broschyrer med sig för framtida besök.
Men någon reklam för Nyköping i flygplansstolarna finns det inte än, trots att det ansetts vara en av de viktigaste marknadsföringskanalerna för kommunen. Enligt en av de mediaexperter som kommunen anlitat är reklamen i stolsfickorna värd mellan tre och fya miljoner kronor under tio år som avtalet mellan kommunen och flygbolaget gäller.
Det är en jättebra möjlighet med reklam i stolsfickorna, speciellt när det är tomt där, säger Kicki Wallmo, marknadsförare i Nyköpings kommun.

Det finns en anledning till att det inte ligger något i stolsfickorna i nuläget: när Ryanair landar står planet 25 minuter på marken innan det lyfter igen. Under den tiden ska de få av alla passagerare, städa och släppa ombord nya passagerare och då finns ingen tid för att stoppa ner turistmaterial om Nyköping i stolsfickorna.
Ryanair ger oss möjlighet att få lägga dit material, men de gör det inte åt oss. Därför gäller det att hitta en fungerande organisation, där någon kan rusa ombord och lägga dit materialet, säger Kicki Vallmo.
Men än så länge har kommunen inte kommit på någon bra lösning för hur det ska gå till.

En annat problem är att man ännu inte vet hur materialet om Nyköping ska se ut.
Dels skulle man kunna göra något enklare som ett plastat kuvert med reklamblad och erbjudanden, men det får inte ligga kvar och skräpa ner, eller fyllas med använda tuggummin, då blir det tråkigt för nästa passagerare.
Därför har idén om ett slags flygplansmagasin på både svenska och engelska väckts istället. Det finns en stor annonsmarknad för ett sådant magasin,
enligt Kicki Wallmo, både för företag här och på Ryanairs destinationer från Skavsta.
Men vi vill inte konkurrera ut det magasin som Skavsta Flygplats distribuerar. Kanske skulle vi kunna göra något tillsammans och då tar det lite tid eftersom det blir många människor som vi måste diskutera med för att få fram något riktigt bra.

Ett sådant magasin måste också vara läsvärt med bra artiklar, det går inte att bara ha reklam.
Det skulle vara bra att ha med någon riktigt duktig journalist också, med ett namn som folk känner igen, som kan skriva något riktigt bra om Nyköping eller regionen.
Men det är svårt att säga exakt när en sådan produkt blir färdig. Inom ett halvår måste något finnas i stolsfickorna, menar Kicki Vallmo.
Under tiden arbetar man även på att få klart material i flygplatshallen som passagerare själva kan välja att ta med sig ombord på flygplanet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om