Nytt team i ryggen då kan Jörgen satsa

Nu kan Nyköpingsföraren Jörgen Andersson, 32 år, leka med de stora pojkarna igen. Under den här säsongen får han nämligen ekonomisk och teknisk hjälp av Team Cesium. Och tur är det. STCC ändrade reglerna igen.

Övrigt2004-01-27 08:21
Vi fick reda på det i helgen. STCC går tillbaka de gamla reglerna, berättar Jörgen.
Sent i höstas gick roadracingsidan av STCC ut och sa att Veidec Trophy, som klassen kallas, skulle bli mycket billigare att köra. Inga reservcyklar, begränsat antal däck och entypsdäck skulle locka fler förare till start. Teamens utgifter skulle sjunka betydligt, från över miljonen till bara en bråkdel.
Men av det blev det inget. STCC rev förra veckan upp de beslut som togs av stämman.
Jag vet inte varför egentligen. Förmodligen var det däck- och motorcykeltillverkarna som klagade. Och hotar de att hoppa av blir det i slutändan inte några TV-sändningar och det var STCC rädda för. Vi förare däremot har inget att säga till om.
Det konstiga av allt är att Sverige i det här fallet går emot de internationella reglerna.
Ja, de går åt andra hållet. I EM är det mer normal standard på cyklarna.
Jörgen har just gått igenom fyra tuffa dagar på MC-mässan uppe i Älvsjö. Han verkar en aning tröttare än vanligt. Samtidigt bubblar han nästan över av lycka.
Jag har fått en bra deal med Cesium. Jag är inte inblandad i det ekonomiska för fem öre.

Det betyder fjolårets modell av Yamaha R6 i garaget just n. Innan serien startar ska där även finnas en hoj av årsmodell 2004.
Vi får inte göra hur mycket som helst med cyklarna, så där kommer det inte att märkas så mycket, men nu kan jag istället använda pengarna till lite onödiga saker, som att byta två däck till under en tävling. Något som jag tidigare inte haft råd med och som kanske kan ge resultat.
Målsättningen är dock oförändrad. Det är topp fem som gäller.
Jag var där vid några tillfällen i fjol. Tog en tredje, femte och sjätte plats. Men så var det några gånger som jag kom hem med noll poäng och det gjorde att jag blev tolva totalt. Nu måste jag se till så att det stämmer hela säsongen.
Teamet, som har sitt huvudsäte i Katrineholm, består av Jörgen, 22-årige Marcus Ericsson en kille med förflutet inom motocrossen samt fyra mekaniker.

Även om Jörgen har flyttat upp en klass vad gäller sponsorer finns det något som inte förändras.
Marcus och mekanikerna åker i en tolvmetersbuss, men jag kommer fortfarande ta mitt släp och husvagn till tävlingarna, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om