Ökat anslag kan snabba på Ostlänken

Om regeringen ökar på Banverkets anslag med 25 procent kan dubbelspåriga snabbjärnvägen Ostlänken mellan Linköping och Järna börja byggas under perioden 2010 - 2019. Ytterligare en 25-procentig ökning gör att järnvägsbygget kan komma igång tidigt i perioden.

Övrigt2007-06-27 14:58
Om regeringen skär ned Banverkets anslag med 25 respektive 50 procent blir det inget bygge av Ostlänken före 2019.
Det framkommer i Banverkets inriktningsunderlag som lämnas till regeringen i dag. Vad regeringen i slutändan tycker presenteras i infrastrukturpropositionen i mars 2008.
Inriktningsunderlaget säger inte detaljerat vilka projekt som ska presenteras. I stället beskrivs vilka järnvägssatsningar som kan göras utifrån fem budgetalternativ som innebär ökningar och minskningar med 25 respektive 50 procent samt bibehållen budget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om