Oklara elfakturor upprör Oxelösundsbor
Oxelö Energi och kommunens kundtjänst har de senaste dagarna blivit nerringda av oroliga elkunder sedan de fått två fakturor på elkostnaderna dels en från Östkraft och dels en från Oxelö Energi.
Historien går tillbaka till 1997 då Oxelö Energi tillsammans med Linköping och Mjölby beslöt att samverka i elhandelsfrågor och bildade Östkraft AB.
Det berodde på att vi var för små aktörer på marknaden för att hålla de resurser som krävdes för att sköta en aktiv elhandel. Det var ett riktigt beslut, då vi sett andra företag pröva på och agera på den avreglerade elmarknaden med katastrofala följder, säger Gunnar Karlsson.
Nu har Östkraft växt och ytterligare fyra företag ingår i koncernen. Men Oxelö Energi och de övriga delägarna har själva skött faktureringen till de egna kunderna. Det försvårade också möjligheterna att ha kontroll över och upphandla rätt mängd energi. Då kom frågan upp om att Östkraft skulle sköta sin egen debitering.
Då protesterade vi mot detta men trots det blev beslutet att elförsäljningen skulle komma på en egen faktura. Nu är förändringen genomförd och vi kan bara konstatera att våra kunder är upprörda över denna förändring, säger Gunnar Karlsson.
Han betonar än en gång att kunden inte får högre kostnader utan det är elförbrukningen som kommer på Östkrafts faktura och det är elnätskostnaderna och övrig fakturering på Oxelö Energis faktura.
Vi beklagar denna förändring, som vi har liten påverkan på, men hoppas att kunderna har förståelse för förändringen, tillägger han.
Bengt Ljungdahl
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!