Oro för personer med bokstavskombinationer!
Vi är mycket oroade över den bristande kompetens som uppenbarligen finns inom skolan att möta barnen med NPF.
Dessutom är vi oroade över den begränsade insikt som skolansvariga: rektorer, skolförvaltning och ansvariga politiker, visar om hur de bör bemöta barn med NPF. Aktionerna mot Resurtsteamet och Resurskolan är ett par tydliga exempel på okunskap och/eller bristande vilja.
Barn med NPF har sällan möjlighet att få individuellt anpassad undervisning. De möts oftast med armbågen och sällan med respekt. De tysta flickorna nonchaleras. De aktiva och oroliga pojkarna förskjuts.
Då och då träffar vi lärare med både kunskap, fantasi, empati och ambition att göra den obligatoriska skolan till en plats även för våra barn. Dessa lärare är gudasända, men de är alltför få.
De styrande i Nyköping talar mycket om inkludering istället för utanförskap, men uppenbarligen gäller det inte barn med neuropsykiatriska funktionshinder.
Om jag har fel - hur ser då kommunens (trovärdiga) strategi för inkluderande ut?
Anikka Holstein
ordförande i Attention Nyköping
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!