Ostlänken kräver mer än en förhandlingsman
Ostlänken är visserligen med i den nationella Framtidsplanen för järnvägen men saknar ett tydligt startdatum. Enligt planen ska den börja byggas någon gång efter 2010. Ostlänken står dock inte först i kön. Bara i Sörmland finns ett halvt dussin stora önskeprojekt. Dessutom måste regeringen hålla samarbetspartierna på gott humör. Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson ska exempelvis få ett järnvägsspår hem till sig och Göteborg/Trollhättan ska få ny infrastruktur oavsett om det kommer att tillverkas några bilar där eller ej i framtiden.
Något oväntat lovade Göran Persson dock i årets regeringsförklaring att tillsätta en statlig förhandlingsman som, i samarbete med lokala och regionala aktörer, ska undersöka om det går att tidigarelägga järnvägsbygget Stockholm-Nyköping-Linköping.
Ingen tror att regeringen kommer att skjuta till några nya miljarder. Ett förverkligande av visionen bygger därför på tre viktiga förutsättningar. För det första måste man lösa finansieringen och ställa frågan vilka andra aktörer som är villiga att vara med och finansiera den järnväg som ska bidra till fortsatt expansion i Mälardalen. För det andra är det hög tid att även Stockholms stad och landsting går in i projektet - utöver de sju kommuner som är direkt berörda i Sörmland och Östergötland - och samverkar för en lösning som även innehåller privat finansiering. För det tredje måste Sörmland enas och samordna sina många olika projekt. Det är på tiden att Nyköping flyttar fram sina positioner i förhållande till Eskilstuna.
Trots att statsministern har gett sken av att vilja påskynda projektet har fortfarande ingen förhandlingsman utsetts. För att Ostlänken ska få en skjuts framåt ställs höga krav på en sådan person. Denna kvinna eller man måste vara en varm förespråkare för Mälardalen, ha kontakter, förtroende och mandat att faktiskt åstadkomma ett resultat. Frågan är om det är det som Göran Persson vill skapa eller om det bara är ett utspel för att ge lokala partikamrater en dunk i ryggen och draghjälp i den kommunala valrörelsen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!