Ostlänken skjuts ännu längre in i framtiden
Ostlänken får mindre pengar. Svealandsbanan i norra Sörmland mer. Det står klart sedan Banverket gjort omfördelningar i sin Framtidsplan. En snabbjärnväg genom Sörmland blir nu inte verklighet förrän på 2020-talet.
Nu skjuts Ostlänken ännu längre in i framtiden. Det står klart sedan Banverket presenterat vissa omprioriteringar jämfört med ursprungsförslaget i Framtidsplanen. Orsaken är de sparkrav som regeringen och samarbetspartierna enats om.
Hux flux har 1,4 miljarder kronor av de tre miljarder som skulle satsas i Ostlänken fram till 2015 istället lagts på andra projekt.
Ännu en gång får södra Sörmland se sig brädat av den norra länsänden. För Svealandsbanan, mellan Eskilstuna och Södertälje/Stockholm, prioriteras upp i det nya förslaget. De tilldelas 500 extra miljoner.
Svealandsbanan finns redan idag. Där har vi redan trafik och ser en möjlig utveckling. Målet är nu dubbelspår på hela sträckan, säger KjellÅke Averstad, chef för Banverkets östra region.
Och säger i samma andetag:
Ostlänken finns inte än. Vi måste prioritera på det sättet.
Det som nu blir kvar att börja med av Ostlänken i planen till år 2015 är inte mycket eftersom byggstarten åker en till två år framåt i tiden.
Det åtagande vi gör gäller Norrköpings bangård. Sedan driver vi hela järnvägsutredningen klart. Sen startar vi när det finns pengar, säger Averstad.
Sörmlandsdelen av Ostlänken fanns från början överhuvudtaget inte med i Framtidsplanen. Den delen beräknades inte kunna bli klar förrän runt 201819.
Betyder det att den delen nu inte kommer att blir klar förrän in på 2020talet?
Ja
Det oroar inte östra Banverkschefen speciellt mycket. Det som oroar honom mest är att Banverket nu inte ens klarar av de bindande åtaganden man har.
Vi klarar inte ens av pendeltågstunnlarna i Stockholm, säger han.
Lösningen på det är att låna pengar. Men för att kunna göra det krävs ett ja från regeringen.
Då hoppas vi kan återhämta den tid vi förlorat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!