Ostlänken tidplan oklar
Holmberg saknar mandat för att rucka på totalsumman eller principerna för etapp 1. Hans arbete har därför fokuserat på att olja de byråkratiska processerna. Men för att flytta fram hela Ostlänken i tid måste det till nya pengar dryga nio miljarder och definitiva beslut. Det måste hanteras av den regering som tar vid efter valet.
I fråga om finansieringsmöjligheter antyder Holmberg i rapporten möjligheter med såväl PPP (private/public-partnership) som delfinansiering via EU-medel. Att såväl intresse som kapital för offentligt-privat finansiering finns, understryker rapporten särskilt. En borgerlig regering skulle ha betydligt lättare att bejaka denna lösning än nuvarande. S är kallsinnigt, v är inte ens på spåret.
Det råder ingen tvekan om att det finns en bred uppslutning bakom Ostlänken i regionen. Kommunalrådet i Nyköping, Göran Forssbergs (s) engagemang för projektet är oomtvistat. Effekterna på resandet i regionen likaså. Vid sidan om när kommer den då? finns ytterligare tunga frågor vad gäller Nyköping. Om det blir en huvudstation vid Skavsta, vad garanterar att det även vettiga villkor för pendlarna från resecentrum i centrala Nyköping? Eller får dessa bara liksom hänga på så gott det går? Ett stickspår kan ju hanteras på många olika sätt.
Framsynta politiska krafter måste ta fighten för pendlarnas villkor redan idag gentemot SJ inte minst.
På den fronten är engagemanget alltför svalt för kommunledningens sida. Bara några dagar före valet anordnar pendlarföreningen en debatt i ämnet. Vad hinner hända innan dess?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!