O(s)tlänken?

Socialdemokraterna vill satsa på höghastighetståg ­mellan Stockholm och Linköping. Men i partiets skuggbudget finns bara kraft nog att finansiera en ­projektering av banan.
Detta är den lilla kostnaden.
Bekymret är – inte enbart politiskt – att ­finansminister Anders Borg (M) har dömt ut hela höghastighets­banan från Stockholm till Göteborg som robust samhälls­ekonomiskt olönsam.

Övrigt2011-09-29 05:00

Den så kallade Götalandsbanan kostar minst 125 miljarder kronor att bygga. Att enbart bygga en höghastighetsbana som tar slut i Linköping lär bara försämra den lönsamhetsberäkningen, tyvärr.
Den begränsningen känns alltså föga realistisk i nuläget.

I ett par decennier har lokala företrädare försökt att övertyga först flera S-regeringar och därefter två Allians-regeringar om att börja bygga Ostlänken, dubbelspåret från Järna och söderut, utan att nå resultat.
I Östergötland pratar man numera hellre om att förbättra järnvägen bit för bit än i ett enda stort svep. Är tilltron till Ostlänken numera bara S-märkt?
En del är redan gjort. Under den förra mandatperioden tog regeringen beslut om att bygga Citybanan, som medfinansierats av kommunerna och landstinget i Sörmland, och nu är på väg att bli verklighet. Det är ett rejält första steg mot bättre järnvägsförbindelser längs ostkusten. Men vad kommer härnäst?
Först och främst behöver regeringen – och infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) – visa sina kort. Regeringen utreder nu pendlingsförutsättningarna i hela storstadsområdet – och uppdraget är att lämna förslag på åtgärder som höjer effektiviteten och kapaciteten.

Regeringen har inte råd att bortse från östra Sörmlands järnvägsförutsättningar, konkreta förslag på direkta förbättringar är ett absolut måste. Det handlar inte enbart om pendlarnas väl och ve, utan om att maximera den här regionens långsiktiga tillväxt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om