Oxelösund får behålla metallurgin
Närmare två miljarder kronor kommer att investeras i metallurgin hos SSAB Oxelösund de närmaste åren. Det har aldrig sett ljusare ut för SSAB Oxelösund än nu, menar vd Bengt Nilsson.
Koksverk och masugnar sjunger på sista versen. Kan råjärnet, som metallurgin producerar, tillverkas på annat håll? Olika alternativ har diskuterats som att köpa in råjärn från
exempelvis Ryssland, eller överlåta till SSAB Luleå att producera råjärn för SSAB Oxelösunds räkning.
Närmare 1 000 personer arbetar inom metallurgin i Oxelösund.
Trots att såväl personal som chefer varit optimistiska över metallurgins framtid så har det funnits tvivel. Koksverket är ändå ett av världens äldsta och masugnarna är över femtio år gamla.
Men nu låter SSAB-koncernens vd Anders Ullberg meddela:
Vi har inte kunnat finna något bättre alternativ än att fortsätta investera i nuvarande metallurgiska struktur.
Det innebär att metallurgin har en framtid i Oxelösund och ska fortsätta producera råjärn.
Beskedet tas emot med öppna armar i kuststaden.
Våra medarbetare kan andas ut. Det har aldrig sett ljusare ut för SSAB Oxelösund än nu, säger vd Bengt Nilsson.
Jävligt positivt, säger Owe Jansson, SSAB Metalls vice ordförande.
Klackarna i taket, kommenterar Bo Jerräng, SIF-ordförande hos SSAB Oxelösund, koncernstyrelsens beslut.
För Oxelösund betyder det en tryggare framtid, säger SSAB Metalls ordförande Lena Fornstedt.
Metallurgin kommer att steg för steg och år efter år renoveras eller bytas ut.
Totalt bedömer jag att vi under de närmaste 1015 åren står inför ett reinvesteringsbehov i vår metallurgi på ungefär två miljarder kronor, säger Bengt Nilsson.
Första steget är att ställa om, byta ut tegel och mantel, till hytta två. Det ska göras sommaren 2006 och är en investering på 140 miljoner kronor. Därefter, omkring år 2010, väntar arbetet med att renovera koksverket, som är en investering på närmare en miljard kronor.
Senast SSAB Oxelösund stod för en investering i miljardklassen var för cirka tio år sedan när ett nytt kvartoverk byggdes för 1,3 miljarder kronor. Det följdes av en investering i ny härdlinje till en kostnad av 500 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!