Oxelösunds hamn rustar för färjor igen

Oxelösunds hamn rustar för framtiden. Framtiden heter godsfärjor med plats för passagerare. Vi är beredda, säger hamnens vd Erik Zetterlund.

Övrigt2005-08-27 10:32
Årets första kvartal var starkt för Oxelösunds hamn. Det finns det siffror på. Hamnen ökade till exempel sin godsomsättning med 32 procent jämfört med året innan.
Det är få hamnar i Sverige som kan visa en liknande ökning. Närliggande och konkurrerande hamnar, Norrköping, Västerås, Södertälje, visar tvärtom upp negativa siffror.
Oxelösunds hamns utveckling får vd Erik Zetterlund att sträcka på sig.
Vi har många fler anlöp än tidigare. Vi har fyra affärsben för hamnens del: SSAB, olja, storbulk som malm, kol och spannmål, och styckegodsdelen. Alla har ökat, säger han.
Erik Zetterlund säger, som en vd bör, att det gäller att vara fortsatt effektiv och aktiv i marknadsföringen av hamnen för att hamnen ska fortsätta att utvecklas.
Framtiden ser ljus ut.
Det finns fog för det.
Nästa år levereras styckegodskranen till innerhamnen, en mångmiljoninvestering.
En ny styckegodskran öppnar upp möjligheten för färjor att angöra Oxelösund.
Inte vanliga passagerarfärjor utan så kallade ropax, fraktfartyg med plats för passagerare. Färjorna tar närmare 45 långtradare, och även containrar, som snabbt lastas och lossas.
Den nya styckegodskranen kommer då till användning för containrarna. Kranen kan lyfta på och av containrar från däck.
Ytterligare en anledning till att Oxelösund skulle få färjetrafik till Finland eller Baltikum är den osäkerhet som råder bland de stora rederierna på Östersjön som Silja Line och Viking Line.
Silja och Vikings båtar är inte bara stora flytande passagerar- och nöjesfärjor utan också stora fraktfartyg.
Och båda rederierna uppvisar nu stora ekonomiska förluster, enligt tidningarna Dagens Nyheter och Dagens industri.
Höga bränslepriser, olja, och minskad taxfreeförsäljning är några av anledningarna till att färjerederierna går back, vilket kan göra att andra rederier tar sig in på marknaden. Rederier som väljer andra angöringshamnar än de i Stockholms city med allt vad det innebär.
Vi är beredda. Det är bara för rederierna att lägga om kurs och tidtabell. Vi har terminal och närhet till alla stora godsterminaler i Mellansverige, säger Erik Zetterlund.
Oxelösunds hamns uppgång väcker också planerna för den nya hamnen Stegeludden till liv.
Med den här takten kommer Oxelösunds hamn förr eller senare att slå i taket och då kan Stegeludden komma att behövas, men det lär dröja, förklarar Erik Zetterlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om