Oxelösunds hamn storsatsar för tillväxt

Oxelösunds hamn planerar för investeringar för drygt en halv miljard kronor. Vi ska bli landets tredje största godshamn, förklarar vd Erik Zetterlund.

Övrigt2006-06-17 00:25
Nyligen invigde Oxelösunds hamn en ny kran, lämpad för framför allt containerhantering. Kostnad närmare 30 miljoner kronor.
Ytterligare en kran för bulkhantering, och bandanläggning ska inhandlas. Kostnad cirka 120 miljoner kronor.
Men Oxelösunds hamns investeringar stannar inte där.
Hamnbolaget kan komma att göra investeringar de närmaste fyra åren för sammanlagt en bra bit över 500 miljoner kronor, inklusive kranarna, om alla planer går i lås.

I de planerna ingår mindre kaj och utbyggnad av Stegeludden, där ska bland annat uppföras en allvädersterminal.
I en allvädersterminal sker lastning och lossning av gods under tak. Något liknanade finns inte i Sverige och bara i ett fåtal hamnar i Europa. Allvädersterminalen är avsedd för fuktkänsligt gods.
Nya magasin och allmän upprustning ingår också i investeringsplanerna.
I dag är Oxelösunds hamn den sjunde största hamnen sett till antalet hanterat ton gods över kaj.
Går planerna i lås hägrar
tredje platsen, enligt Erik Zetterlund.
Right! Det är målet.

Med planerna vill Oxelösunds hamn framstå som Stockholms och Mälardalens bashamn för tunga godsflöden. Hamnbolaget får stöd i sina bashamnsplaner av bland annat Sörmlands landshövding och ordförande för Regionförbundet Sörmland.
Det skulle i sin tur betyda att Stockholm hamns 2,5 miljardprojekt Norvik inte behöver byggas utanför Nynäshamn i den utsträckning som tänkts.
Hela Norviksprojektet har blivit så politiserat. Men är Norvik en sund affär? Nej, säger Erik Zetterlund.
Norvikprojektet har starkt politiskt stöd men saknar förankring i Sveriges export- och importindustri, uppger företrädare inom näringen till Dagens Nyheter.

Erik Zetterlund gläds över det och att Banverket tar hänsyn till Oxelösunds hamns järnvägsförbindelser i planerandet av Ostlänken.
Däremot är han inte lika glad över att Näringsdepartementet och Sjöfartsinspektionen vill göra hamnarna till något slags övervakningsmyndighet.
Erik Zetterlund ifrågasätter detta och har skrivit om detta till länets riksdagsledamöter.
Men roligare är att prata om hamnbolagets framtid, tycker han.
Det är just planer. Vi har beredskap för att fyra av planerna om det visar sig att våra affärer är bärkraftiga, säger Erik Zetterlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om