Oxelösundsbo säljer dyr juice trots förbud
Tahitian nonijuicen är inte godkänd som livsmedel enligt EU:s regler och får därför inte saluföras. Ändå marknadsförs den via nätet av företaget Team THU i Oxelösund, vars ägare säger att hon inte känner till förbudet.
Eftersom juicen inte är godkänd som livsmedel enligt EU:s regler får den inte saluföras överhuvudtaget. Thaitian noni-juicen importeras från USA av företaget Morinda i Stockholm. Företaget Team THU marknadsförs juicen på sin hemsida.
Som jag ser det måste säljförbudet också innefatta marknadsföring av produkten via nätet eftersom man där ger sken av att jucien går att köpa, påpekar juristen Ursula Kronsten på Konsumentverket.
På THU:s hemsida uppmanas kunder att bli återförsäljare/distributörer av drycken. Dessutom beskrivs dryckens hälsobringande effekter. Den förstorar porerna i de mänskliga cellväggarna och därigenom gör det möjligt för näringsämnen att lättare tränga in i cellerna, står det bland annat.
Även detta måstes ses som olaglig marknadsföring. Om en produkt påstås ha hälsobringande egenskaper måste medlet godkännas som läkemedel, förklarar Ursula Kronsten.
Om juicen inte klassificeras som läkemedel så ska Livsmedelslagen tillämpas. Importerar man livsmedel för att sedan sälja vidare har man en anmälningsplikt till kommunens miljökontor. Men någon sådan anmälan har distributören, Team THU, i Oxelösund inte gjort.
Vi ska undersöka vilken verksamhet som bedrivs av företaget, säger Peter Lantz på miljökontoret i Oxelösund.
Gunnel Thunström, som står bakom Team THU säljer produkten sedan ett par år tillbaka. Dels direkt från hemmet dels genom att hänvisa till huvudimportören i Stockholm. För detta får hon en bonus. Att juicen inte får säljas överhuvudtaget känner hon inte till.
Jag kan inte förväntas veta vad Livsmedelsverket har för regler, säger hon.
Istället förlitar hon sig på den information hon får av importören Morinda i Stockholm.
De förser mig med all den information jag behöver, förklarar hon.
Enligt Gunnel Thunström är det åtskilliga personer i Sverige som köper drycken. Hon har cirka 30 kunder i månaden. Sammanlagt har hon kontakt med ett 100-tal användare. Men det är bara i hennes distributionsled. Hur många som totalt nyttjar drycken i Sverige vet hon inte.
Det är många, påpekar hon bara.
Själv har hon druckit av den dyra juicen i mer än två år och säger sig vara jättenöjd med den.
Jag har inte varit sjuk en enda dag sedan jag började, förklarar hon och påpekar att verksamheten att distribuera den dessutom är lönsam.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!