OXSS-rävar bra framme i mara

De minst sagt rutinerade Oxelösundsseglarna Fred Calmerman och Per-Ove Svensson kommer på torsdag prisas med medalj för att ha genomfört åtta Östersjömaror. Det kan också bli en riktigt rolig totalplacering för dem.

Övrigt2005-06-15 00:01
För att få till en något sånär samlad målgång har Östersjömaran spridit ut starterna.
De stora båtarna är på väg i kapp de mindre. Men i Östersjömaran betyder erfarenhet minst lika mycket som material. Och redan nu kan man med en stunds matematik med LYS-tal procenttalshandicap som gör att olika båttyper kan segla mot varandra - konstatera att OXSS-paret Calmerman och Svensson ligger och kämpar i trakterna kring andraplatsen.
Det man med säkerhet kunde säga i går eftermiddag var att Mikael Algerve och Peder Cederschiöld, som använder maran till att testa helt nyframtagna segel, leder i sin X-332.
De har ett liknande LYS-tal som oxelösundarna och var då redan i Hanöbukten. Calmermans Facil 355 XO med det fyndiga och för stunden passande initialnamnet XLNC racade samtidigt med en Dehler 34 DD som styrs av Jonas Svensson. De bägge båtarna hade lämnat Christiansö norr om Bornholm, var då på väg till Hanö och var tvåa i spåret.
Men det kan hända mycket på väg hem till Oxelösund. Om förstabåten väljer att gå på insidan om Öland så kommer säkert Fred och Per-Ove att få rapporter om det hemifrån och chansa på utsidan. Det kan skilja oerhört mycket bara på en sådan manöver, det är mycket rävspel, förklarar OXSS:s Steve Franzén.
Oxelösundsklubben har ytterligare en rätt bra totalplacering på gång genom stockholmarna Staffan Sollerhag och Michael Strömberg i en liten Scampi 30, som heter Bubbel.
Det var länge vindar uppåt tio sekundmeter på färden ner mot Christiansö.
Egentligen mycket fina förhållanden. Fast vi har ändå haft några mindre haverier; båtar som har fått bryta av säkerhetsskäl inga personskador, förklarar Steve Franzén.
I går var det lite svagare vindar. Under onsdagen väntas båtarna dels kunna dra nytta av sjöbrisen, i alla fall de som väljer att gå nära land, och dels blir det spinnaker fram som gäller. Medvind med andra ord.
Det går snabbt där ute, vilket gör att de första båtarna troligen kommer i mål redan på torsdagsmorgonen, tippar Franzén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om