P som i parkera mera

Det har kommit upp parkeringsautomater längs Östra Storgatan i Nyköping. Kommunen vill ha en ­omsättning på parkeringsplatserna, fler bilar i rörelse.
I sig är det inte så konstigt. Om det inte vore så att det enligt framtidsvisionen ska bli gågata.

Övrigt2010-10-22 05:00

Framtidsvisionerna för Nyköpings centrum och utvecklingen av hamnområdet är väl genomtänkta. En kortsiktig satsning på hårdbevakning av tidigare avgiftsbefriade parkeringsplatser (SN 20/10) längs med Östra Storgatan känns i sammanhanget som en märklig prioritering. Nåja, nu är det ett försök, bland annat för att möta näringsidkarnas önskemål.
Det stora debattämnet brukar annars vara underskottet på parkeringsplatser i centrum. Detta botar inte fler böter. Även om parkeringsmoralen kanske höjs något.
Bristen på centrala parkeringar var också en av de utvalda punkterna vid Företagarnas paneldebatt före valet. Samtliga partier svarade då att parkeringsbristen måste tas på allvar, även om Miljöpartiets svar var mer svävande.
Ingen ville framstå som partiet som riskerade att sänka centrumhandeln.

Detta förpliktigar. Det gäller att planera med bilarna – för att verkligen få till den hållbara utveckling och tillväxt som alla talar väl om. Även om målet är att få människor att gå och cykla mer i centrum, kan inte bilarna tänkas bort. Då går en stor del av den trafiken till andra handelsmiljöer.
En hel del har gjorts för att öka parkeringsmöjligheterna under mandatperioden. Parkeringsutredningen har gjort nytta. Tre ”nära” parkeringshus är planerade. Nya p-ytor har tillkommit.
Införandet av 15-minuterstrafik med stadsbussarna är ett annat intressant initiativ.
Men arbetet är på intet sätt färdigt.

Nyköping tänker bli Årets stadskärna 2012. Det kräver en klok och kontinuerlig avvägning mellan cykel- och gångbanor, kollektivtrafik och personbilstrafik. Det ena utesluter inte det andra eller det tredje.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om