På bluffmakarnas eget språk
Nu var brevet så illa skrivet att ytterst få kunde ta det på allvar. Händelsen är dock ett symptom på ett allvarligt och växande problem som kallas phishing. Det är internets egna ficktjuvar eller sol-och-vårare, om man så vill. Ofta handlar det om storskalig brottslighet via massutskick av epost, virus eller liknande. Allt går ut på att försöka lura människor att lämna över kontouppgifter och lösenord, eller med hjälp av virus stjäla liknande uppgifter ur datorns registerminnen.
Många företag som hanterar ekonomiska ärenden åt sina kunder har redan en tydlig policy för hur kommunicerar i frågor som rör särskilt känsliga uppgifter som lösenord, kontonummer och liknande. Ett av de företag som utsatts för stora mängder bedrägeriförsök är eBay, som också driver betaltjänsten Paypal. Där finns lättillgängligt på hemsidan, tydliga regler för hur företaget kommunicerar med kunden. Så skyddar vi dina uppgifter, så värnar vi din integritet och så vidare. Kunderna kan få ta del av exempel på tidigare epostbedrägerier. Dessutom har Paypal en lättillänglig tjänst dit man kan vända sig med märkliga brev, som skickats i företagets namn och därefter få besked om det rör sig om ett bedrägeriförsök.
Alla företag som riskerar att få sitt rykte fläckat av bedragare, behöver idag tänka och agera på liknande sätt. Nästa gång kanske skurkarna kommunicerar på felfri svenska.
Olof Jonmyren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!