På spåret

Övrigt2006-11-03 15:11
!Hans Rode, avdelningschef på Vägverket, ska på uppdrag av infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) snabbutreda möjliga ytspårsalternativ till den så kallade Citybanan, en tågtunnel i centrala Stockholm som ska minska trängseln på spåren in mot Stockholms Central. Det är den nya regeringen som vill ha utredningen före årsskiftet för att söka en bättre lösning än tunneln, vars kostnadsberäkning kommit att framstå som både ökande och osäker. Innan miljarderna verkligen börjar rulla för den absolut nödvändiga utvidgningen av spårtrafiken gäller är det viktigt att varje planerad infrastrukturkrona används på det mest effektiva sättet.

För en satsning som Ostlänken är Citybanan eller alternativet en nödvändig förutsättning för att de stora restidsvinster som ett dubbelspår förbi Nyköping till Norrköping och Linköping ger, ska kunna bli verklighet. Från Ostlänkens sida vill man gärna att länken ska ses som en naturlig följd på att spårkapaciteten in till Stockholms central utökas.
Men det blir naturligtvis ett pikant problem för den nya regeringen om utredandet resulterar i att Citybanan trots allt är den bästa lösningen, men att projektet blir betydligt dyrare än vad den förra regeringen räknade med att det skulle bli. Om tunnelprojektet börjar sluka miljarder på miljarder, vad blir då över till de många andra viktiga infrastruktursatsningarna som regeringen vill se?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om