Patric Carlsson fick fint SM-test i rallyfest
SMK Nyköpings Gästabudstrofén kryddades med Supercupen, flera av landets snabbaste rallybilar och mera folk än vanligt längs vägarna. Hemmaföraren Patric Carlsson stod sig bra i den konkurrensen. Han slutade sjua, dryga minuten efter segraren Eddie Hörbring.
Bara den som laddar på för mycket lyfter i den lilla backen. Det var den allmänna meningen bland de mest rutinerade i åskådarskaran minuterna innan det var dags för de inledande WRC-bilarna (har tidigare används i VM-seriern) med Mats Jonsson i spetsen att dundra in.
Eddie Hörbring, Degerfors, satsade friskt värre. Hans Toyota Corolla var den enda bilen som lättade ordentligt. Farten skruvades upp ytterligare på SS 7 och 8.
Väl framme vid målet inne i Spelhagen fanns en del plåtarbeten att göra men Eddie fick en seger i Gästabudstrofén och Supercupens sista deltävling som lön för den mödan.
Lite i skymundan här när alla fyrhjulsdrivna buntas ihop i samma klass hittar vi en väldigt fin körning av SMK Nyköpings Patric Carlsson. Han kom sjua med dryga minuten upp till Hörbring och hade i stort sett bara WRC-bilar med 40 hästkrafter mer.
Och det skiljer i allting, inte bara motorn. Jag är väldigt nöjd med det här, säger Patric när han konstaterar att hans namn finns som nummer sex bland de provisoriskt upphängda tidkorten vilket senare ändrades till slutplacering sju.
Ett stopp hade Patric och det berodde inte på bilen.
Jag missade ett vägbyte på åttan (mellan Bettna och Vrena) och fick backa. Annars har det flutit på bra, sammanfattar Patric.
Tyngsta jobbet var innan start.
Jag försökte få ordning på min tävlingsväxellåda men det var för stora skador. Det blev till att sätta i den vanliga i stället.
Det låter inte som någon stor skillnad, men det är ett helt annat sätt att köra bil.
Nu mot slutet när jag kom in i det igen förlorade jag inte alls mycket tid, det är en vanesak.
Men en del var visst ute vid sidan av vägen, säger han och tittar upp mot en halvkvaddad bil med högt startnummer.
Den ganska smala och knixiga grusvägen mellan Buskhyttan och Koppartorp på SS 3 skördade en hel del bilar, men inga personskador.
För Patric var det här ett viktigt genrep inför nästa helgs SM- avslutning i Norrköping.
Jag passade på att testa lite olika däck också. Nu blir det den växellådan som sitter i och jag vet exakt vilka däck som stämmer bäst. Det känns bra att allt är på plats redan veckan innan SM- avslutningen.
Patric vill gärna hamna på en tredjeplats i sin grupp N-klass.
Det skiljer bara en poäng upp till tredjeplatsen, så att det är det vi kör för.
Du förresten, det där lyftet på SS6 där ni är så nära det går att lätta och sen kommer en sväng direkt efter vet du om bilen ska lätta eller inte?
Nej. Det är ingen som man åker och oroar sig för heller. Lyfter det så lyfter det. Man är helt koncentrerad på vägen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!