Patric Carlsson redo för rally-SM
Är man rallyförare och inte har kört någon tävling sedan tidigt i höstas finns både ett jättesug och klart påtaglig pirrande nervositet. I dag börjar SMK Nyköpings Patric Carlsson kampen för att försvara sin SM-medalj i rally.
Därmed blir det en mycket roligare tävling med mestadels långa specialsträckor kring två mil, säger Patric.
I fjol blev det alltså brons. Frågan är hur hög målsättning han vågar gå ut med i år.
Givetvis siktar man på att vinna och jag ska göra så gott jag kan för att det ska sluta så högt som möjligt. Men det är faktiskt väldigt svårt att säga något alls om hur goda chanserna är innan vi har kommit igång.
Skälet till osäkerheten är inte den egna bilen utan att årets konkurrens i N4-klassen, vilket starkt förenklat betyder otrimmade fyrhjulsdrivna bilar men ändå med ganska mycket krut under huven, skiljer sig väldigt mycket från förra årets SM-startfält (se nedan).
Jag vet ju ganska säkert att Oscar Svedlund kommer att vara vass. Mats Thorszelius kör snabbt oavsett vilken bil och klass han kör. Sedan är det fem sex nya namn som jag inte vet så mycket om, funderar Patric.
För att bli av med lite av osäkerheten i själva körningen åkte Patric upp till Jämtland en dag tidigare än de flesta andra.
Jag hyrde en väg och körde en dag med tävlingsbilen, och det kändes jättebra. Det är annars alltid ganska pirrigt innan man kommer i gång på årets första tävling.
I går var det en besiktning av de flesta specialsträckorna.
Det kommer att bli så gott som perfekta förhållanden. Vi åkte hit via Sundsvall och det var verkligen bara de sista milen som det började komma rejält med snövallar. Men runt Östersund är det stora snövallar och rejält vinterföre med is.
Jag antar att du som alla and-ra har sneglat lite på det material som konkurrenterna kör med, hur ligger du till då?
Jag tror inte att någon kör med en avsevärt bättre bil. Och däcken är väl också ungefär det bästa man kan åka på, så jag kan absolut inte skylla på materialet om det inte skulle gå bra, säger Patric Carlsson.
Efter åtta specialsträckor på fredagen och fyra på lördagen, varav tävlingarnas allra längsta vid Hammerdal som mäter 28,27 kilometer, vet vi mera om det finns medaljläge för SMK Nyköping även 2005.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!