Det rop på understöd som ett antal tågpendlare skrev under Inlägg utifrån i gårdagens SN (17/11) illustrerar problemet väl. Omfattande politisk kraft har under lång tid lagts på att verka för en storsatsning på Ostlänken, dubbelspåret från Järna till Linköping. Men regeringen är kallsinnig och dubbelspåret ligger långt fram i tiden, även om Alliansen skulle byta fot.
Ostlänken lär göra stor nytta för Nyköpings och Trosa kommuner när den står klar. Då minskar avståndet i tid till huvudstaden - och ett närmande till huvudstadens utbud stärker östra Sörmlands attraktionskraft som boendeort.
Men det här hjälper inte dagens pendlare. Om förutsättningarna för dem försämras, om transportmöjligheterna med tåg urholkas, försvagas den långsiktiga potentialen för tillväxt.
Den befolkningstillväxt som kommunerna räknar med, kräver bättre villkor för arbetspendling med tåg eller buss. Satsningen på direktbuss till Liljeholmen från Trosa kommuns sida är ett exempel på sådant som kan och behöver göras.
I dagens SN kommer en snabb replik från den nya majoriteten i Nyköping. Det vore konstigt om man inte reagerade. Där räknas de mål upp som kommunen ha verkat för under senaste åren. Gott så. Men pendlarna verkar inte övertygade.
Det är även att göra det för lätt för sig om man tror sig kunna skylla SJ:s agerande på det uppluckrade tågmonopolet. Konkurrenter som inte ens har börjat synas kan inte hållas ansvariga för SJ:s beslut att dra ned på turer eller ändra tider. Det skrotade monopolet öppnar lika gärna för fler tåg än färre. Självklart kommer konkurrensen om de attraktiva avgångstiderna att vara hård – och ”mindre lönsamma” avgångar kommer likväl vara sådana som trafikbolagen gärna vill få kommuner, landsting och regionförbund att subventionera.
Finansminister Anders Borg (M) och statsminister Fredrik Reinfeldt (M) må tydligt avfärdat ha satsningen på Ostlänken, men det finns ingen anledning att sluta kämpa för den. Samtidigt kan inte lokalpolitiker, kommunledningar, intresseorganisationer, näringsliv och riksdagsledamöter låta det vara den enda prioriterade infrastrukturfrågan.
Det är hög tid att ta parti för arbetspendlarnas vardagsfrågor på ett sätt som inte gjorts hittills i praktiken.
Pendlarna behöver bättre tågordning
Ostlänken dröjer. Det kan vi kallt räkna med. Därför måste de lokala politiska krafterna ägna kraft åt hur tågens turtäthet och restider kan förbättras – främst mellan Nyköping och Stockholm men även söderut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!