Pendlarna kostar mindre för Gnesta

Pendeltågstrafiken kostar inte kommunen så mycket som beräknat. I år blir det överskott i kassan på 800 000 kronor men pengarna kanske inte går tillbaka till pendlarna.

Övrigt2005-12-04 21:30
Att det verkar bli plus i posten för samhällsunderstödda resor beror på en för pessimistisk prognos.
Gnesta har räknat med att pendeltåget kostar mer än det
i själva verket gör.
Kommunen betalar fem miljoner kronor varje år för att tåget inte ska stanna i Järna, säger kommunalrådet Henric Sörblad (m).

Nu visar det sig att kommunen vid årets slut kommer att ha betalat cirka 800 000 kronor för mycket för pendeltrafiken.
Pengarna kommer bland annat från intäkter från förra året då det såldes fler periodkort än beräknat.
Dessutom är inte de dagliga extra tågavgångarna fullt så dyra.
Jag kan inte svara på vad som händer med överskottet, det är något som vi får diskutera inom kommunen, säger Henric Sörblad.

Pendlarna själva har efterfrågat fler avgångar plus att även rabattkupongerna ska subventioneras. I dag kostar det två kuponger extra att resa till eller från slutstationen i Gnesta.
Det kan hända att pengarna går till det framtida regionaltåget eller till extra pendelavgångar eller subventionerade rabattkuponger, det vet jag inte i dag.
Att subventionera även resenärer som saknar periodkort kan bli något som kommunen måste göra. SL har beslutat att alla resor ska kosta 20 kronor från och med i vår.
Då kan Gnesta kommun tvingas att betala Gnestatilllägget för samtliga resenärer som vill till Gnesta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om