Pettersson och hans båtar

C G Pettersson är den mest kände av våra konstruktörer av fritidsbåtar. Många hävdar att det var han som nästan ensam tog ut det svenska folket på sjön.

Övrigt2003-04-01 14:36
Carl Gustav Pettersson föddes 1876 på Tenö nära Vaxholm. Fadern var lantbrukare, men sonen utbildade sig till båtkonstruktör och fick genom praktiskt arbete så småningom ingenjörsexamen.
Fram till sin död 1953 ritade C G över 1 000 båtar. Det var allt från kanoter (bland annat en som beställdes av konstnären Bruno Liljefors) till racerbåtar, salongsbåtar, segelbåtar, bruksbåtar och lustjakter.
Många var beställningsjobb. Kunden specificerade hur han ville ha sin drömbåt och Pettersson ritade. Sina egna projekt döpte han till Viking I, II, III och så vidare.

Viking I byggdes av varvet Reversator AB där C G var anställd. Trots en motor på endast 2,5 hästkrafter gjorde hon 7,5 knop. Med Viking I deltog C G Pettersson 1904 i Kielregattan som han vann.
Viking X hade måtten 9x2,15 meter. Den drevs av en 8 hästars motor och gjorde lite drygt 7 knop. Med denna båt seglade Pettersson 1925 Skandinavien runt.
Med Petterssonbåt avse i allmänhet en ruffad motorbåt som är sju till nio meter lång. Typiskt är det långa och smala skrovet. Båtarna är oftast fyra eller fem, och ibland upp till sex, gånger längre än de är breda. Det gör båten lättdriven och kräver minimal motorstyrka.
Typiska konstruktionsdetaljer är de oftast runda ventilerna, den raka stäven och inte minst det karaktäristiska, svepta örat mellan fördäck och skarndäck. Den som gör en närmare besiktning upptäcker hur tätt spanten sitter, det är inte mer än 20 centimeter mellan dem. Vart tredje är av stål.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om