Polisen satsar på fler vägkontroller

Bilister i Sörmland får bereda sig på fler flygande inspektioner av polisen nästa år. Men trafikpoliserna i länet har ett hårt jobb framför sig. Fasta kontrollplatser utefter vägarna saknas och antalet bilinspektörer är få eftersom polismyndigheten hittills använt dem till annan verksamhet än vad de är avsedda för.

Övrigt2002-12-08 22:22
Enligt avtalet med Vägverket ska 4 500 flygande inspektioner genomföras per år i Södermanlands län. Men endast hälften av dem har utförts och siffrorna ser lika dystra ut i resten av landet. Rikspolisstyrelsen vill nu öka antalet flygande inspektioner till 100 000 inspektioner per år mot 70 000 utförda per år i dagsläget, trots bristande resurser.

Det har varit ett så pass ansträngt ekonomiskt läge att polismyndigheten tvingats använda två av de fyra bilinspektörerna i länet till annan verksamhet än vad de är avsedda till, säger Jörgen Ingårda, chef för trafikpolisen i Nyköping.
Bilinspektörerna har istället använts vid flygplatskontroller och till bemanning av länskommunikationscentralen med följden att antalet avtalade inspektioner har endast uppnåtts till hälften.

Men nu är det tänkt att antalet flygande inspektioner ska öka, först och främst på E4, E20 och riksväg 55 och en större andel av de som kör omkring med bristfälliga bilar ska bötfällas.
Polismyndigheten har ju ett avtal med Vägverket att uppfylla och då går det inte att använda resurserna till annan verksamhet än vad de är avsedda för. Det måste bli en ändring på det här, säger Jörgen Ingårda.
Dessutom finns det inga fasta kontrollplatser att utföra de flygande inspektionerna på i Sörmlands län. Totalt i landet finns det 80 kontrollplatser.
De gör det ju inte lättare för oss. Det är alltid svårare att jobba på vägen och tar längre tid när vi inte har rätt utrustning för exempelvis bromsprover, säger Jörgen Ingårda.

Han påpekar dessutom att de 4 500 inspektionerna som ska utföras varje år ska vara inspektioner av fordon med brister, alltså inte det totala antalet kontrollerade fordon.
Vi kanske måste stoppa 20 000 fordon för att komma upp i 4 500 inspektioner av fordon med brister. Det innebär att det vi gör ute på vägarna egentligen inte märks eftersom bara fordon med brister räknas i statistiken. Alla stoppade fordon borde komma med i statistiken.

En flygande inspektion ska leda fram till brist annars har polisen valt ut fel fordon något som enligt Jörgen Ingårda är svårt att se i förväg.
Även ett fordon som ser fräscht ut kan ju ha brister, säger han.
Louise Hulgaard
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om