Politisk kampanj söker nya kanaler

Kan politiska ideologier och partier krängas som vilken produkt eller vara som helst? Det finns anledning att fundera över frågan efter att reklampauserna i TV nu fylls med nytt innehåll. Mellan den vanliga reklamen för tvättmedel eller tandkräm får tittarna framtill EU-valet ta del av röstvärvande kandidater.

Övrigt2009-05-29 05:00

Särskilt mycket väsentligheter bjuder de politiska reklamfilmerna dock inte på. I förra veckan presenterades Kristdemokraternas och Folkpartiets reklamfilmer. Sedan dess har vi, som valt att inte byta kanal, fått reda på att Marit Paulsen vill ha en EU-politik i vilken Sverige inte plockar russinen ur kakan. Därefter bjuder Paulsen på fika utanför hennes välkända husvagn. Tack för kaffet.
I går var det således dags för Centerpartiet att premiärvisa sin första politiska reklamfilm. Till skillnad från KD och FP använder Centern inte reklamutrymmet för att profilera sin toppkandidat. I stället för Lena Ek är det ett riktigt träd som har huvudrollen. Tittaren får se hur en liten pojke står och kastar en sko mot trädet i syfte att få ner sin boll på marken. Bollen kommer ner först när pojken får hjälp av ytterligare 26 skokastare. Kontentan? Europas förenta krafter.
Reklamfilmerna lär inte få några pedagogiska eller kreativa priser. I stället för att vitalisera den politiska debatten finns risken att EU-valet trivaliseras. Utvecklingen får inte gå från att förmedla sakkunskap mot att förmedla klatschiga slogans. Därmed inte sagt att de taffliga försöken till reklamfilm bör dömas ut. Utifrån ett demokratiskt perspektiv vore det faktiskt värre om de påverkade valresultatet.
Undersökningar i den politiska reklamens hemland visar nämligen att de filmer som fastnar på väljarnas näthinnor, med visst undantag för årets presidentkampanj, är de så kallade negativa kampanjerna. I det amerikanska presidentvalet 2004 målades till exempel demokraternas John Kerry ut som en vindsurfande Kennedykopia av republikanska kampanjstrateger. Reklamfilmen med Kerry i badbyxor var en stark anledning till att George W. Bush vann ytterligare ett val.
Så länge de svenska partierna inte ägnar sig åt smutskastningskampanjer är alltså deras reklamfilmer acceptabla. De lär inte avgöra valet. Men i jämförelse med hur den politiska reklamen ser ut i andra delar av världen är en fikande Marit Paulsen eller 27 skokastande centerpartister att föredra. Dessutom står det faktiskt var och en fritt att byta kanal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om