Postens service
Utlämningsavin som finns på samma följesedel hade en helt annan ort angetts, Oxelösund. Kuvertet som avin kom i hade helt rätt adress. Det är posten i Nyköping som är avsändare av följesedeln med avin längst ned.
Tog kontakt med Ica Kvantum i Nyköping för att höra var paketet fanns för det är där vi normalt hämtar våra postpaket.
Det visade sig att posten i Nyköping hade sänt paketet via terminalen i Oxelösund till Ica Kvantum i Oxelösund för avhämtning där, fast postnummer 611 66 stod på avin. Oxelösund har postnummer som börjar på 613.
Vid kontakt med postterminalen i Nyköping angav man flera subjektiva tänkbara orsaker till detta förfaringssätt. För att åtgärda felet och få hämta paketet på rätt utlämningsställe skulle det ta minst tre dagar.
Förfaringssätt för att rätta till felet: 1. Postterminalen
i Oxelösund hämtar paketet på ICA Kvantum i Oxelösund.
2. Paketet transporteras till postterminalen i Nyköping.
3. Posten i Nyköping skickar paketet vidare till Ica Kvantum
i Nyköping för utlämning och avhämtning där. Tre dagar för att transportera ett paket omkring en mil.
Jag erbjöd mig att hämta
paketet i Oxelösund mot någon form av kompensation, bilersättning. Det gick inte posten med på. Någon form av ersättning för att snabbt rätta till
felet man åstadkommit kan inte komma i fråga.
Posten föreslog att om någon på Ica Kvantum i Oxelösund hade något ärende till Ica Kvantum i Nyköping så kunde man ta paketet med sig dit, man skulle då frångå rutinerna. Det visade sig att så var fallet. Då uppstod nästa problem. Paketet måste lösas ut i Oxelösund, det går inte att göra det i Nyköping.
Då beslutade Ica Kvantums chef i Nyköping att själv åka till Oxelösund och lösa ut paketet och betala ur egen ficka, vi kunde sen hämta paketet som vi var i stort behov av utan dröjsmål på rätt utlämningsställe.
Detta kallar jag för service.
Leif Larsson
Svar på insändare:
Vi beklagar de problem som uppstod för insändarskribenten med det aktuella paketet. Tyvärr sker ibland misstag och vi gör naturligtvis allt vi kan för att rätta till dem. I det aktuella fallet erbjöd vi kunden att se till att paketet skulle finnas på rätt plats nästkommande vardag, vilket i detta fall var på måndagen.
Lise Hermansson,
distriktschef, Posten Katrineholm
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!