Pressat jobb kan ha lett till patients död

Stressade sjuksköterskor och pressad arbetssituation kan ha bidragit till att en patient i Sörmland fick fel rÄd av lÀnets sjukvÄrdsrÄdgivning. Det anser Socialstyrelsen efter att ha granskat företaget Med Helps rutiner.

Övrigt2005-02-28 23:42
Företaget Med Help AB sköter om den centrala sjukvÄrdsrÄdgivningen per telefon Ät landstinget i Sörmland. Socialstyrelsen har nu granskat företaget med anledning av tvÄ anmÀlningar enligt Lex Maria. Det ena fallet gÀller en man i Sörmland vars anhöriga kontaktat sjukvÄrdsrÄdgivningen sedan mannen drabbats av krÀkningar, diarré och bröstsmÀrtor. Ansvarig sjuksköterska ignorerade bröstsmÀrtorna och antog att det handlade om maginfluensa. Mannen avled nÄgra timmar senare av en hjÀrtinfarkt.
Socialstyrelsen anser att hÀndelserna Àr allvarliga och konstaterar att sjuksköterskorna gett fel rÄd i de bÄda Àrendena. Socialstyrelsen anser emellertid att det rÄder förmildrande omstÀndigheter eftersom sjuksköterskorna inte fÄtt tillrÀckligt med stöd och vÀgledning frÄn Med Help för att kunna fatta rÀtt beslut.
Vi har sett att sjuksköterskorna haft dÄliga möjligheter att utöva sjukvÄrdsrÄdgivning pÄ rÀtt sÀtt, sÀger byrÄdirektör Karin Dahlberg vid socialstyrelsen som granskat Àrendet.

Socialstyrelsen uppmanar dÀrför företaget att bland annat se över sina rutiner rörande kompetensutveckling, introduktion av nyanstÀllda och uppföljning av de anstÀlldas arbete.
Enligt Karin Dahlberg Àr ocksÄ den stressade arbetssituationen en bidragande orsak till att patienternas sÀkerhet sÀtts pÄ spel. Sjuksköterskorna har kÀnt sig pressade av företagets mÄl att varje sköterska ska hinna besvara ett tiotal samtal i timmen.
Eftersom vi Àr ett privat företag har vi lönsamhetskrav som vi mÄste uppfylla. Det innebÀr att varje sjuksköterska bör ta emot i snitt Ätta samtal i timmen för att det ska gÄ runt. MÄlet Àr att besvara tio samtal i timmen, sÀger Geir-Erik HyvÀrinen, produktionschef vid Med Help.

Geir-Erik HyvÀrinen betonar dock att varje samtal ska fÄ ta den tid som behövs.
Vi mÄste ge rÀtt förutsÀttningar för att vÄra sjuksköterskor ska göra ett bra arbete. De ska inte behöva kÀnna sig forcerade att ge snabba rÄd bara för att uppfylla mÄlet, sÀger han.
Enligt Geir-Erik HyvÀrinen arbetar för nÀrvarande 140 sjuksköterskor med att besvara 1,4 miljoner samtal per Är.
Vi har för mycket att göra just nu. Företaget har vuxit kraftigt och arbetsbelastningen har varit hög. Vi hÄller pÄ att rekrytera mer personal och Àndra i scheman för att underlÀtta för de anstÀllda. Fel kan alltid hÀnda. Det viktiga Àr att de inte upprepas, sÀger Geir-Erik HyvÀrinen.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om