PRO kĂ€nner oro över att kontanterna minskar: ”Den fria viljan finns inte kvar”

Kontanthanteringen blir allt ovanligare i handeln och detta pĂ„verkar mĂ„nga olika grupper i samhĂ€llet. Medan fackförbundet Handels Ă€r positivt till mer digitala lösningar som Swish och bank-ID, Ă€r pensionĂ€rsorganisationer mindre glada Ă„t den snabba förĂ€ndringen.– Har man inte rĂ„d att köpa en smartphone har man inte möjlighet att vara med pĂ„ det digitala tĂ„get, sĂ€ger Ola Nilsson pĂ„ PRO.

Maria Rydberg, Nyköping Ă€r pĂ„ Willys och ska handla.– Det Ă€r bra att vi slipper kontanter. Bland annat av sĂ€kerhetsskĂ€l. Det Ă€r sĂ€llan jag har kontanter lĂ€ngre. Men det hĂ€nder ju att man har en tjugolapp dĂ„ och dĂ„, sĂ€ger hon.

Maria Rydberg, Nyköping Ă€r pĂ„ Willys och ska handla.– Det Ă€r bra att vi slipper kontanter. Bland annat av sĂ€kerhetsskĂ€l. Det Ă€r sĂ€llan jag har kontanter lĂ€ngre. Men det hĂ€nder ju att man har en tjugolapp dĂ„ och dĂ„, sĂ€ger hon.

Foto:

Övrigt2019-01-28 05:30

Den svenska handeln lever redan i framtiden, jÀmfört med mÄnga andra lÀnder i vÀrlden.

Utvecklingen mot ett kontantfritt samhÀlle gÄr snabbt. I butikerna, restaurangerna och gymmen i lÀnet har det blivit vanligare och vanligare att kunderna bara kan betala med hjÀlp av bankkort eller Swish i mobiltelefonen.

KlagomÄl kommer ibland in till Konsumentverket frÄn privatpersoner som undrar om butiker verkligen fÄr neka kontanter frÄn kunder. Och svaret Àr tydligt:

– Det finns inget hinder för nĂ€ringsidkare att vĂ€gra ta emot kontanter, enligt lagen om betaltjĂ€nster. Men det finns undantag. Sjukhus och vĂ„rdcentraler fĂ„r inte vĂ€gra att ta emot kontanter som betalning. Det fastslogs av Högsta förvaltningsrĂ€tten, detta omfattar patientavgifter, sĂ€ger Rudina Muliqi, jurist pĂ„ Konsumentverket.

Det finns olika sÀtt att se pÄ situationen, menar hon.

– Vi kan se det positiva i digitaliseringen. Det finns en effektivitet och anvĂ€ndarvĂ€nlig sida. Men det finns samtidigt vissa grupper i samhĂ€llet som har extra behov av kontanttjĂ€nster, sĂ€ger Rudina Muliqi.

– DĂ€rför tycker vi det Ă€r viktigt att man tillgodoser det behovet som fortfarande finns. Det handlar bland annat om Ă€ldre mĂ€nniskor, nyanlĂ€nda och personer med funktionsvariationer, fortsĂ€tter hon.

NÀr det gÀller digitala betalningslösningar, som exempelvis Swish, anser Konsumentverket att det vilar ett stort ansvar pÄ aktörerna för att sÀkerstÀlla konsumenternas sÀkerhet.

– Ju fler digitaliserade betaltjĂ€nster som finns, desto större behov finns det av kontroller och tillsyn, sĂ€ger Rudina Muliqi.

Vad tycker dÄ fackförbundet Handels, vars medlemmar dagligen möter kunder och hanterar köp, om digitaliseringen?

– Det Ă€r positivt för vĂ„ra medlemmar. Det blir framför allt en tryggare arbetsmiljö eftersom rĂ„nrisken minskar. De slipper momentet med bankningen av kontanterna. Vissa butiker anvĂ€nder sig av vĂ€ktare som kommer och hĂ€mtar, medan vissa butiker har personal som sjĂ€lva mĂ„ste gĂ„ och lĂ€mna in kontanterna hos banken. Oavsett vilket försvinner det riskfyllda momentet, sĂ€ger Daniel Weglin, ombudsman och regionalt skyddsombud.

Handels i Sörmland har i dagslĂ€get cirka 3 700 medlemmar. Även om arbetsmiljön för dessa nu förbĂ€ttras, enligt Daniel Weglin, finns det fortfarande vissa nackdelar med det kontantfria.

– Det kan till exempel vara att vissa kunder inte har kort eller Swish av olika anledningar. En annan sak Ă€r om det skulle bli strul med internetuppkopplingen, dĂ„ kan det kan bli svĂ„rt att ta betalt med kort. Men ofta Ă€r det inte ett jĂ€ttestort bekymmer i det stora hela, sĂ€ger han.

Hur ser du pÄ Swish framfart?

– GĂ„r betalningen till ett företagskonto ser vi inget negativt med det, om det gĂ„r till pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. MĂ„nga föreningar har Ă€ven börjat med Swish för att sĂ€lja kaffe och sĂ„ vidare. I de forumen Ă€r det klockrent. Det kĂ€nns tryggt och sĂ€kert, sĂ€ger Daniel Weglin.

Kan det inte vara exkluderande ocksÄ?

– Jo, för personer som inte har mobiltelefon kan det bli problem. Men de flesta har i dag i alla fall ett bankkort. Swish Ă€r det fler som inte har.

Personligen tror han att större delen av butikerna kommer att vara kontantfria inom en femÄrsperiod.

Swish har öppnat upp för betalningar Àven utanför butikerna.

Daniel Weglin, regionalt skyddsombud pÄ Handels

– I butiker funkar det med enbart bankkort. Swish har öppnat upp för betalningar Ă€ven utanför butikerna, i föreningar som inte vill jobba med kontanter. Jag tror att en stor del av kontanthanteringen kommer att försvinna, sĂ€ger han.

En av de mest berörda grupperna av den kontantfria utvecklingen Àr den Àldre generationen.

PensionÀrernas riksorganisation, PRO, Àr Sveriges största pensionÀrsorganisation med cirka 350 000 medlemmar utspridda över hela landet. Sörmland har cirka 8 200 medlemmar.

I mÄnga föreningar Àr det fortfarande vanligt med kontanter.

– Detta eftersom vi vill att alla medlemmar ska kunna komma pĂ„ vĂ„ra tillstĂ€llningar och att alla ska kunna handla fika och lotter exempelvis. Det finns flera föreningar som anvĂ€nder alternativ, till exempel Swish, men för att alla ska kunna delta anvĂ€nder de flesta föreningar kontanter i sin verksamhet, sĂ€ger Ola Nilsson, sakkunnig inom bland annat konsumentpolitik pĂ„ PRO.

För den enskilda individen Àr det vÀldigt olika hur pass insatt man Àr i det digitala, menar han.

– Vissa Ă€ldre har helt anammat det med smartphone, bank-ID, bankdosa, kreditkort eller kontokort. Men det Ă€r fortfarande en relativt stor andel Ă€ldre som inte alls har kommit sĂ„ lĂ„ngt, eller nĂ„gonsin kommer att anamma digitala betalningsmedel, sĂ€ger Ola Nilsson.

Även om det inte Ă€r sĂ€rskilt svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ kontanter i dag, har det blivit svĂ„rare att anvĂ€nda dem överallt.

Men det finns platser dÀr det fortfarande Àr helt accepterat.

– Vi har gjort en undersökning flera Ă„r i rad. SĂ„ gott som 100 procent av alla livsmedelsbutiker kan anvĂ€nda kontanter hela dagarna. Kunderna kan ocksĂ„ ta ut kontanter i kassan. Livsmedelsbranschen Ă€r dĂ€rmed den bransch som upprĂ€tthĂ„ller kontantanvĂ€ndningen pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll i landet, sĂ€ger han.

Vad tÀnker du om den digitala utvecklingen framöver?

– Vi kan inte stoppa den digitala utvecklingen. Det kommer att komma nya lösningar hela tiden. DĂ€rför Ă€r det en viktig frĂ„ga att Ă€ven Ă€ldre personer, och vi som representerar Ă€ldre, fĂ„r vara med och agera i frĂ„gan nĂ€r man tar fram nya digitala betalningsverktyg, sĂ€ger han.

DÄ har man inte möjlighet att vara med pÄ det digitala tÄget.

Ola Nilsson, PRO.

– De ska vara enkla att anvĂ€nda, sĂ€kra och överkomliga, sĂ„ att Ă€ldre kan ha rĂ„d med dem. Har man kanske inte rĂ„d att köpa en smartphone, som pensionĂ€r med smĂ„ marginaler, dĂ„ har man inte möjlighet att vara med pĂ„ det digitala tĂ„get.

PRO har engagerat sig i frĂ„gan. Ett exempel Ă€r i GĂ€vle under hösten dĂ€r bĂ„de ÅhlĂ©ns, Ikea och Filmstaden har provat att bli helt kontantlösa.

– DĂ€r har det gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt som att vissa medlemmar bojkottar butiker som bara Ă€r digitala. NĂ€r Ă€ven de stora varuhusen blir mer och mer digitala, blir det exkluderande för vissa kunder som inte kan köpa varor kontant som de har gjort tidigare. Den fria viljan finns inte kvar, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om