Regelboken stoppade Honkala i Ungern

Krångel, krångel, krångel. Jari Honkala hade ingen lätt helg i ungerska Budapest och fjärdeplatsen i Formel 1 blev till en sistaplats efter diskvalifikationen.

Övrigt2002-06-24 23:05
Säsongen kan knappast ha börjat sämre för Jari Honkala, racerbåtförare från Nyköping. De tre första deltävlingarna tvingades han bryta på grund av olika tekniska problem med båten.
I helgen åkte Jari den fjärde tävlingen, mitt i Ungerns huvudstad Budapest. För första gången denna säsong fullföljde han ett helt lopp och kom i mål i båtracingens Formel 1. På en fjärdeplats dessutom.
Jag låg till och med trea ett tag och allt såg bra ut, säger Honkala.
Men glädjen blev kortvarig, för strax efter målgång diskvalificerades nyköpingsföraren. Jari hade kört på två bojar och det får man inte enligt regelboken.
Boven i dramat var Latih Pharaon från Saudiarabien. Pharaon tjuvstartade, fick ett varvs tillägg som straff och låg efter Honkala i tävlingen, men ställde ändå till problem.
Vi låg och fightades och in mot bojen kom jag på innersidan, berättar Honkala.
Pharaon väjde inte och Jari kunde inte undvika att köra in i bojarna.
Trots att Jari undvek en kollision med saudiarabiern dömdes hans handlande som felaktigt. Jari miste sin fjärdeplats, och också säsongens första VM-poäng. Men egentligen skulle Honkala inte behövt köra in i bojarna. Hade Pharaon följt regelboken, var det han som skulle ha lämnat företräde, eftersom han låg ett varv efter Jari.
Saudiarabiern kolliderade med en annan båt senare under loppet.
Först tänkte jag att jag skulle lämnat in en protest, men sedan blev det inte så. Jag kan väl ta att jag blev diskad och loppet ska avgöras på vattnet.

För mitt i bedrövelsen var det en vinst i sig bara att komma i mål och att få mäta sig med motståndarna under ett helt lopp.
Allt flöt som det skulle och jag känner att jag hänger med.
Och då var det ändå lite detaljer som inte stämde. Jag körde med fel topplock och tappade runt åtta procent av motorns kapacitet på det. Och ändå hängde jag med bra.
Det var inte bara på vattnet Jari hade oflyt hela resan till Ungern var otursförföljd. Redan i ungerska tullen blev det stopp och det var nära att Jari inte ens fick komma in i landet. Efter sju timmars papperskrångel släpptes teamet igenom tullen, men då var de flera timmar sena och hann inte registrera sig för tävlingen i tid.
När SN nådde Jari efter tävlingen var han på hemväg, men hade precis missat färjan från Tyskland.
Det blir bara att åka runt, suckar Jari lite trött.
Om två veckor är det deltävling nummer fem av totalt elva. Tävlingen går i Cagliari på italienska ön Sardinien.
Nu ska jag göra vad jag kan för att ta poäng. Det gick jättefort i Ungern och i Italien kommer vi dessutom att köra med likvärdiga motorer. Farten finns och kan jag bara hålla mig utanför olyckor så . . .
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om