Regionaltågsstation i Gnesta får stöd av Banverket

I veckan blev det klart att det blir en regionaltågsstationen i Gnesta. Banverket meddelade kommunen att verket kan ta de extra kostnaderna. Kommunalrådet Henric Sörblad (m) tror att det faktum att statsministern tar första spadtaget har bidragit till att Banverket inte ville backa för höjda kostnader.

Övrigt2006-05-26 21:40
Henric Sörblad fick till en början kritik internt för att han bjöd in statsminister Göran Persson att inviga bygget av den nya regionaltågsstationen.
Det var inte populärt att som borgerlig politiker bjuda in en socialdemokratisk statsminister när det är valår. Det fanns de som sade att vi riskerar att förlora valet. Men hellre förlorar jag valet och får en regionaltågsstation än tvärt om.

Banverket har skött upphandlingen av entreprenör och under förhandlingarna har priset stigit. För Gnestas del har kostnaderna ökat med drygt två miljoner och ligger nu på strax under åtta miljoner kronor.
En större ökning drabbade Banverket och inte förrän i veckan blev det klart att Banverket var berett att ta de extra kostnaderna.
Det har varit darrigt hela tiden, säger kommunalrådet Henric Sörblad.
Men nu är det alltså klart att det blir en station och kommunen har kunnat skicka ut inbjudningar till dem som ska delta när Göran Persson kommer till Gnesta för det symboliska grävandet.

Kommunens kostnader på strax under åtta miljoner kronor kan stiga ytterligare i slutskedet av bygget. Men kommunalrådet är inte oroligt och tror att det i så fall handlar om mindre summor.
Vi vet inte förrän det är byggt exakt vad slutsumman blir.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om