Det fanns en chans att statsministern i sitt sommartal skulle fokusera på järnvägen söderut från Stockholm, men i stället tog han tunnelbanan. Huvudstadens utveckling kräver förvisso en utbyggnad av kollektivtrafiken, men det här är också politisk taktik modell 1A.
Statsministern tar initiativet i opinionen med ett fastare grepp om Stockholmsväljarna. Med löftet om utbyggd t-bana mot Nacka - sist av alla partier (!) - tar Moderaterna bort Socialdemokraternas försök att vurma mer för kranskommunernas infrastrukturutveckling än vad regeringen gör. Genom att öppna för lokala motprestationer i form av höjda trängselavgifter och löften om nya bostäder låter statsministern som en landstingscenterpartist - och gör det svårt för Miljöpartiet och Socialdemokraterna att samsas om ett attraktivt projekt i huvudstaden som inte regeringen redan står för. Den alliansvänliga andan i huvudstaden och Stockholms län ska säkras mot 2014.
Därmed hamnar Sörmland och Östergötland utanför fokus, men möjligheterna att klämma löften ur regeringen om snabbare tågförbindelser söderut är ingalunda uttömda. Det är så lätt att sätta sitt ljus under skäppan och se en stärkt infrastruktur längs ostkusten som en bisats i det stora hela, men det är fel. Att länka samman huvudstadens tillväxtkraft med den fjärde storstadsregionen (Norrköping-Linköping) är en given framtidsinvestering. Med trängsel, skarpt stigande boendekostnader och andra förtätningsproblem allt längre ut från huvudstaden erbjuder östra Sörmland ett attraktivt alternativ. Men motorvägen är fortfarande huvudargumentet för närheten till storstaden.
Vill alliansen ge järnvägen söderut starkare konkurrenskraft? Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna är välvilligt inställda. Det hänger på Moderaterna.
Reinfeldt tunnlar oppositionen
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!