Rektorn: Betyg en spegel av kunskaperna

– Jag hoppas att eleverna blir bättre på att se sin egen kunskapsutveckling. Betygen kan ge en djupare förståelse om de används rätt. Det säger Jens Back, rektor på Stenkullaskolan och Sjösa skola i Nyköping.

Övrigt2013-11-28 06:22

Är det bra med betyg i sexan?

– Det är ett statligt uppdrag som jag inte värderar. Det ska göras och vi ska göra det bra, säger han.

Att diskutera, förklara, stämma av under hela resans gång – det är nödvändigt för att betygen ska fylla sin funktion, säger han. Inte som då han själv gick i skolan och nästan varje betyg blev en överraskning.

– Det var ungefär som att öppna julklapparna, säger han.

Om allt fungerat som det är tänkt har dagens elever rätt bra koll på hur betygen ser ut redan innan de öppnar kuvertet. De har individuella utvecklingsplaner och regelbundna samtal med sina lärare.

Stenkullaeleverna som gick ut sexan i våras hade ett genomsnittligt meritvärde på 221 poäng. Det är högre än genomsnittet bland sexorna på de 18 kommunala skolorna i Nyköping.

– Betygen stämmer bra överens med kunskapsnivån och resultaten på de nationella proven, säger Jens Back.

När förra årets sexor fick sina betyg blev barnen i de lägre årskurserna intresserade och tänkte framåt.

– Det är för tidigt att säga om tidiga betyg stressar eleverna. Jag tycker att de har väckt en sund nyfikenhet men det kan naturligtvis också finnas elever som har orosklumpar i magen, säger Jens Back.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om