Reningsverk klarar inte att ta emot allt spillvatten

Det här är en miljöskandal av stora mått, anser Yngve Andersson i Björnlunda. Reningsverket vid Holmby i Björnlunda är inte dimensionerat för att ta emot stora mängder med dag- och spillvatten, som blandat med avloppsvatten rinner ut i Väla å.

Övrigt2002-01-18 20:41
Yngve Andersson är förvånad över att det blir förbjudet att köra motortrafik på Kyrksjön i Björnlunda.
Gnesta kommun borde sopa rent framför egen dörr innan man inför sådana här förbud. Har inte de politiska partierna något intresse av kommunens utsläpp från Holmby till Väla å och Storsjön och från pumpstation vid Kyrksjön?
Det släpps ut mängder med avloppssmittat vatten från Holmby rakt ut i Väla å, hävdar Yngve Andersson. Jag har tagit del av listorna över utsläppen. Normalt sett går det cirka 5 000 6 000 kubikmeter i månaden till Holmby. Under år 2000 när det regnade som värst kom det som topp 43 000 kubik i månaden under de månader som det var som högst.
Det är dag- och spillvattnet som går in i reningsverket och blir smittat av avloppsvatten och rakt igenom ett grovfilter rätt ut i Väla å och vidare till Storsjön. Finns det inget parti i Gnesta som har ett miljötänkande? Då skulle de ha åtgärdat det här för 20 år sedan, säger Yngve Andersson.
Han påpekar att det ibland bräddar vid pumpstationen vid Kyrksjön. Det beror på att allt dagvatten från Welandersborg rinner ner till pumpstationen. När det bräddar rinner vattnet ut i Kyrksjön.
Så här får det tydligen gå till eftersom Gnesta kommun är sin egen tillsynsmyndighet enligt miljöåklagare Christer Pettersson i Nyköping säger Yngve Andersson.
Yngve Andersson säger att han tog upp saken på ett möte med kommunen för fyra år sedan under Gå och bada-kampanjen.
På min direkta fråga vad som hände vid Holmby när det bräddade ut i Väla å, svarade driftingenjören att det inte var farligt eftersom det var utspätt. Att förbjuda iskörning på Kyrksjön är larvigt, säger Yngve Andersson. Det vore bättre att kommunen redde ut sina egna stora problem.
SN sökte förgäves driftingenjör Jesper Feddersen på fredagseftermiddagen för en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om